Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Moldova Masterclass de Cânt Bizantin - ziua a II-a

Masterclass de Cânt Bizantin - ziua a II-a

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Moldova
Un articol de: Sorina Chiper - 17 Iulie 2019

Ieri, 16 iulie 2019, a fost cea de-a doua zi de Masterclass, zi care a început cu atelierul practic de tehnică vocală, oferit de soprana Mihaela Grăjdeanu. De asemenea, tot ieri a avut loc prezentarea echipei de paleografie muzicală a Universităţii „Aristotelis” din Salonic, iar în cursul după-amiezii, la Biserica „Sfântul Sava” din Iaşi a avut loc slujba Vecerniei unită cu Litia în cinstea Sfintei Muceniţe Marina, ocrotitoarea sfântului locaş.

Cu mult tact pedagocic şi răbdare, invitata Mihaela Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în faţă şi să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanţa respiraţiei şi pe modalităţile de care dispunem pentru mărirea capacităţii rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere şi analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanţa toracică şi rezonanţa faringiană.

Deosebit de atractivă a fost prezentarea echipei de paleografie muzicală a Universităţii „Aristotelis” din Salonic, îndrumată de conf. dr. Maria Alexandru. Într-o manieră interactivă, studenţii şi invitaţii au prezentat elemente de teorie şi de formare a tehnicii de cânt din creaţia Sfântului Ioan Cucuzel, „dascălul dascălilor”. Pornind de la reprezentarea scării glasurilor din manuscrise, conf. Maria Alexandru a punctat implicaţiile sale eshatologice. O altă reprezentare cu caracter didactic este arborele paralaghiei, cu exerciţii foarte utile pentru antrenara vocii, pentru introducerea în lumea modulaţiilor şi pentru dezvoltarea ambitusului.

La cursurile de interpretare psaltică ale protopsaltului Panagiotis Neochoritis, participanţii avansaţi au fost împărţiţi în opt echipe, care au inclus şi un participant implicat în activităţi de predare, fiecare echipă lucrând pe Anastasimatarul de la 1821 al lui Petru Efesiu. Tema a fost aceea de a transcrie textul din limba română, pe silabe, sub textul din limba greacă, adăugând, la nevoie, anacruze. În timp ce avansaţii au lucrat în săli diferite, în Sala „Achim Stoia” a Universităţii de Arte „George Enescu” au lucrat începătorii, urmărind modul practic în care un dascăl îşi instruieşte ucenicii, prin exemplul interpretării, corectate la nevoie, a celor doi psalţi de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol care l-au însoţit pe Panagiotis Neochoritis. Acesta din urmă le-a amintit cursanţilor etapele procesului de învăţare, valabile, de altfel, în orice domeniu: mai întâi, dascălul explică, apoi tace, lăsându-l pe ucenic să practice şi corectând detaliat, iar în ultima fază se face perfecţionarea sau şlefuirea finală. Atât ucenicul, cât şi dascălul trebuie să conştientizeze faptul că învăţarea intervalelor, a expresiilor şi a ritmului cere mult timp, punerea bazelor temeinice necesitând ani de muncă. Tinerii care îl însoţesc pe invitatul de la Constantinopol, de exemplu, au început experienţa de strană de la vârsta de 3 ani.

În a doua parte a zilei, conf. dr. Maria Alexandru a continuat cursul opţional de muzică orientală clasică, iar de la ora 16:30, participanţii la Masterclass-ul de Cânt Bizantin au fost prezenţi la Vecernia în cinstea Sfintei Muceniţe Marina - hramul de vară al Bisericii „Sfântul Sava” din Iaşi. Slujba a fost săvârşită de un sobor de preoţi, avându-l ca protos pe părintele arhimandrit Nicodim Petre, consilierul Sectorului de Misiune, Statistică şi Prognoză Pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor şi stareţul Mănăstirii Bucium - Iaşi. Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corul Academic „Byzantion”, Grupul psaltic „Sfântul Vasile cel Mare” de la Constanţa şi Corul „Sfântul Ioan Damaschin” al Bisericii „Sfântul Sava”. După ora 20:00, Panagiotis Neochoritis s-a întâlnit din nou cu participanţii, în spaţiul eclezial primitor al Bisericii „Sfântul Sava”, la cel de-al patrulea curs de interpretare psaltică. (Sorina Chiper - PR Asociaţia culturală „Byzantion”, Flavius Popa)

Citeşte mai multe despre:   Masterclass  -   muzica bisericeasca