Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie O viziune pozitiv-creativă

O viziune pozitiv-creativă

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Educaţie
Un articol de: Pr. Prof. Univ. Ștefan Iloaie - 06 Feb 2016

Obiectivul principal al proiectului PREL a fost perfecționarea cadrelor didactice care predau Religie în învățământul preuniversitar, la toate cultele prevăzute de curriculumul național. Proiectul a fost inițiat din convingerea fermă că ora de Religie reprezintă mult mai mult decât o ocazie de transmitere a unor cunoștințe: o oportunitate de a modela viitorul societății pornind de la definirea unei paradigme comportamentale echilibrate pentru generațiile următoare.

Viziunea care a guvernat derularea activităților de realizare a materialelor didactice a fost aceea că ora de Religie poate fi o experiență pozitiv-creativă unică, specială, agreabilă elevilor și care poate avea efect pe termen lung în formarea lor echilibrată și pozitivă din punct de vedere moral și spiritual. O astfel de contribuție a orei de Religie la conturarea viitorului societății noastre este esențială și reprezintă principala responsabilitate a celor care asu­mă această misiune ce presupune constant autodepășire și adaptare la spe­­cificul generațiilor mereu noi de elevi.
Proiectul PREL (Predarea RELigiei) ne-a oferit cadrul perfect pentru a pune la dispoziția participanților la programele de perfecționare materiale și modele de exerciții specifice pentru disciplina Religie, cu preocuparea de a asigura majoritatea materialelor utilizabile la toate cultele prevăzute de curriculumul național. Aceste mate­riale au și rolul de a inspira crearea de noi exerciții didactice de către profesorii de Religie.

În procesul de realizare a mate­rialelor didactice și în timpul livrării programelor de perfecționare PREL, interacțiunea cu profesorii de Religie a evidențiat faptul că cea mai im­portantă schimbare pozitivă posibilă în ora de Religie este introducerea în procesul didactic a unor metode și materiale didactice atractive și, pe cât posibil, introducerea categoriei materialelor audio-video cu un impact mult mai puternic asupra elevilor de azi, care cresc într-un mediu permanent animat audio-video.

În plus, materialele audio-video oferă profesorului de Religie oportunitatea de a transmite nu doar informație, ci și experiență. Proiectul PREL este construit pe convingerea că formarea morală și spirituală poate fi facilitată de experiența personală. Aici intervin materialele audio-video și fișele de lucru atașate acestora, pe care profesorii sunt invitați să le testeze la clasă și - dacă rezultatele vor fi pozitive, așa cum ne așteptăm - să le introducă în practica didactică permanentă pentru a oferi elevilor o oră de Religie dinamică, atractivă, frumoasă, pe care elevii să o întâmpine cu bucurie și entuziasm.

Materialul didactic video poate fi accesat gratuit atât de către toate cadrele didactice interesate, cât și de elevi, la adresa: http://video.elearning. ubbcluj.ro/?page_id=534.
Nădăjduim ca materialele didactice oferite prin intermediul proiectului să faciliteze activitatea didactică a cadrului didactic și să creeze posibilitatea, mai mult ca până acum, de a oferi elevilor o experiență didactică și formativă inovativă, guvernată de viziunea pozitiv-creativă propusă prin proiectul PREL.

Din opiniile participanților, constatăm că proiectul are deja un impact puternic pozitiv asupra orei de Religie prin perfecționarea unui stil didactic inovativ, dinamic și atractiv la această disciplină, astfel încât elevii să asimileze valorile creștine prin metode și mijloace adaptate la profilul psihosocial actual și anticipând chiar profilul generațiilor viitoare de elevi. Considerăm că astfel se poate aduce o contribuție efectivă la dinamizarea experienței comunitare prin responsabilizarea pozitivă a elevilor.

Programele de formare a profesorilor sunt o necesitate

În cadrul proiectului de predare creativ‑pozitivă a Religiei (PREL) am susţinut cursurile din cadrul P1 Predarea temelor interdisciplinare la Religie ortodoxă pentru ciclurile gimnazial și liceal pentru o grupă de profesori de Religie din Bucureşti. În cadrul întâlnirilor cursului am trăit bucuria unui dialog efectiv care devine evenimentul unei comuniuni de viață. Am constatat un interes real pentru teme de actualitate care vizează dialogul dintre teologie, filosofie și știință, precum și o abordare adecvată a multiplelor aspecte corelative acestor teme, astfel încât rezultatele să fie valorificate corespunzător la clasă, în funcție de specificul vârstei și de pregătirea elevilor.

Cultivarea relației dintre teologie, filosofie și știință s‑a întărit prin atmosfera de o reală și reciprocă deschidere. Am împărtășit în cadrul cursurilor cu colegii din învățământul preuniversitar o experiență ziditoare, atât în plan didactic, cât și personal. Sunt convins de necesitatea și importanța continuării efortului de a dezvolta programe de formare pentru profesorii din învățământul preuniversitar, constatând, dincolo de suportul de curs și de alte materiale auxiliare, relevanța unei formări specifice date de întâlnirile față către față în cadrul cursurilor.

Adrian Lemeni, expert formator în cadrul programului P1

Fișa tehnică a proiectului PREL

Proiectul POSDRU: Perfecţionarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar care predau disciplina Religie; Solicitant: Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca, Facultatea de Teologie Ortodoxă; Partener: Universitatea Alexandru I. Cuza” din Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă

Perioada de implementare: mai 2014 – decembrie 2015.

Este primul program de perfecţionare la nivel naţional destinat cadrelor didactice care predau disciplina Religie. Au fost dezvoltate, acreditate de către Ministerul Educației și livrate 8 programe de perfecţionare:

 1. Predarea temelor interdisciplinare la Religie ortodoxă – pentru ciclul gimnazial şi liceal; 2. Managementul conflictului ideatic religios – pentru ciclul gimnazial; 3. Managementul conflictului ideatic religios – pentru ciclul liceal; 4. Predarea pozitiv‑creativă a Religiei – pentru ciclul primar; 5. Predarea pozitiv‑creativă a Religiei – pentru ciclul gimnazial; 6. Predarea pozi­tiv‑creativă a Religiei – pentru ciclul liceal; 7. Realizarea activităților extracurriculare prin proiecte – pentru toate ciclurile; 8. Program de perfecţionare TIC – nivel intermediar.

A fost dezvoltat și livrat și Ghidul profesorului debutant.

Cursurile programelor au fost urmate, gratuit, de un număr total de 1.468 de persoane din toată țara, în trei sesiuni de livrare.

Beneficii principale: îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice de predare a conţinuturilor de învăţare proprii disciplinei prin utilizarea unui stil didactic superior calitativ, inovativ, pozitiv‑creativ; îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice de a preda şi gestiona situaţiile didactice cu caracter interdisciplinar; îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice de a preda şi gestiona situaţiile didactice cu potenţial conflictual ideatic‑religios; acumularea de expertiză în planificarea şi implementarea activităţilor extracurriculare cu specific adaptat disciplinei, în special cu caracter social; îmbunătăţirea capacităţii de a integra în predare tehnologii TIC; îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice aflate la debutul în carieră.