Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Moldova Maria prunca, răsăritul zilei de taină

Maria prunca, răsăritul zilei de taină

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Moldova
Un articol de: Arhim. Mihail Daniliuc - 08 Septembrie 2017

În fiecare an, prima săr­bătoare a lunii septembrie ne aduce bucuria re­întâlnirii cu Maica Domnului, a cărei binecuvântată naştere o prăznuim în a opta zi a lui Răpciune, pro­slă­vire menită parcă să roureze curgerea anotimpului culorilor cu a Născătoarei de Dumnezeu necontenită ocrotire. Iată-mă aşezat în faţa unei neprihănite hârtii, cu nestăvilită vrere de a aşterne câteva slove. Fără echi­voc, mi-am zis, le voi dedica Îm­părătesei Cerului şi a pământului, dar ce să spun eu, ne­vred­nicul, despre Cea mai înaltă decât cerurile? Cum pot eu, cel încurcat în noianul atâtor scăderi omeneşti, să vor­besc despre buna mea Mij­lo­ci­toa­re şi Ocrotitoare? Vă mărtu­ri­sesc că-mi vine foarte greu să cuprind în puţine cuvinte toată dragostea şi recunoştinţa, toată evlavia şi bucuria, toată sfiala şi preţuirea pe care le nutresc faţă de Născătoarea de Dum­nezeu! Însă, cu smerenie şi din dor nestins pentru Preasfânta, încerc să chezăşuiesc câteva rânduri seninei sărbători ce va umple de lumină Biserica.

În primul rând, îmi năpă­desc în minte rugăciunile stă­ruitoare ale bunicilor după ma­mă ai Mântuitorului Hristos, Ioachim şi Ana. Câte lacrimi, câte doriri, ce îndelungată aş­tep­tare până ce au primit ves­tea zămislirii celeia ce va deveni templu viu al prezenţei Fiu­lui lui Dumnezeu în lume! Nimic din toate acestea nu a fost zadarnic. Prelunga nădăj­duire şi necurmatele rugăciuni nu au rămas fără răspuns. Mi­lostivirea Domnului s-a dovedit biruitoare asupra suferinţelor celor doi, de-acum fericiţi părinţi. La vârsta lor înaintată, nimeni nu se mai aştepta, nimeni nu mai spera ca ei să dobândească mila Dumnezeu­lui Celui Preaînalt. Câtă bucurie a trăit vârstnicul Ioachim atunci când îngerul Domnului i-a vestit: „Ioachime, grăbeşte-te de te pogoară la casa ta, căci soţia ta, Ana, va zămisli“. Ce să mai spunem de noianul ferici­te­lor lacrimi revărsate de Ana la auzul şoptitelor graiuri ale lui Gavriil Arhanghelul, solul tri­mis din Cer: „Bucură-te, Ano, căci vei naşte o fiică pe care o vei numi Maria şi de care se vor bucura toate neamurile pământului“.

Aşa s-au petrecut lucrurile într-o aparent prozaică zi de de­cembrie, statornicită de tra­di­ţia ortodoxă în data de 9, când în calendarul nostru ser­băm Zămislirea Sfintei Fecioa­re Maria de către Sfânta Ana. Şi iată, după nouă luni, aştep­tarea, emoţia au dat în clocot şi s-au revărsat în lume ca ne­grăită bucurie şi împlinire. Ma­ria, mult dorita pruncă, s-a năs­cut în casa drepţilor şi ru­gă­torilor ei părinţi, a cărei lo­caţie este fixată de tradiţia or­to­doxă în Mănăstirea Seidana­ghia (Sfânta Fecioară), aflată în proximitatea Bisericii Sfân­tu­lui Mormânt. În partea dreap­tă a bisericii principale a chi­noviei, închinată praznicului Întâmpinării Domnului, s-a ridicat paraclisul Sfintei Ana, mama Sfintei Fecioare. Mănăs­tirea, asociată cu anii prunciei Născătoarei de Dumnezeu, se spune că a fost înălţată pe locul unde se găsise cândva casa drep­­ţilor Ioachim şi Ana. Sub biserica mănăstirii se află trei peşteri. Conform tradiţiei, în pri­ma s-a născut Sfânta Fecioa­ră, a doua era locul de rugă­ciune a Anei, iar cea de-a treia a adăpostit, iniţial, mormântul Sfinţilor Părinţi Ioachim şi Ana, ale căror trupuri, ulterior, au fost mutate în biserica din grădina Ghetsimani. Tradiţia apuseană prezintă casa bunicilor Mântuitorului undeva în a­propierea Porţii Sfântului Ştefan din cetatea Ierusali­mului, chiar în proximitatea ruinelor Scăldătorii Vitezda.

Astăzi prăznuim naşterea celei mai sfinte decât toţi sfinţii

Revenind la ziua naşterii Mariei, tradiţia consemnează negrăita uimire ce i-a cuprins pe toţi, văzând frumuseţea prun­cei, boţul de aur curat din care va străluci Soarele drep­tăţii, Iisus lumina lumii. La opt zile după naştere, Ana şi Ioa­chim au chemat rudele şi prietenii, oferind un ospăţ întru nespusa bucurie şi binecuvântare primită. Tot atunci, con­form uzanţei iudaice, au pus numele copilei, „Maria“ – în­sem­nând Doamnă, Împărătea­să. De ce s-a ales numele de Maria? Ne lămureşte Sfântul Grigore Palama, spunând că tre­buia să poarte acest nume, aşa­dar el nu a fost ales în­tâmplător. Fecioara Maria este Doamnă prin vrednicia ei de mamă a lui Hristos Cel întrupat. Copila Anei a primit numele Maria, căci cu adevărat ea va deveni Împărăteasa înge­rilor şi Doamna întregii lumi. Alţi tâlcuitori au văzut în numele Maria, prin cele cinci li­tere componente, un adevărat a­cronim, concentrarea virtuţi­lor celor cinci femei renumite din istoria Vechiului Testa­ment: litera „m“ de la Miriam, sora lui Moise şi a lui Aron; li­tera „a“ de la Abigail, femeia cea frumoasă şi înţeleaptă a lui Nabal; litera „r“ de la Rahila, soţia lui Iacob; litera „i“ de la Iudit, văduva cu viaţă aleasă; iar litera „a“ de la Ana, soţia lui Elcana şi mama lui Samuel.

Întorcându-ne la lumina săr­bătorii Naşterii Maicii Dom­nului, să ne bucurăm cu sfântă bucurie, căci nu prăznuim naşterea unui sfânt, ci a celei mai sfinte decât toţi sfinţii. Să tresăltăm de duhovnicească veselie, că Împărăteasa înge­rilor din pântece neroditor a răsărit, ca neamul omenesc să se bucure de naşterea din ea a Răsăritului Celui de Sus. Fără praznicul Naşterii Maicii Domnului nu am putea concepe celelalte zile sfinte ce ţin de împlinirea planului de mântuire a neamului omenesc. De aceea, Sfântul Andrei Critea­nul consideră praznicul drept de­but pentru celelalte sărbă­tori creştine: „Această zi este pentru noi începutul tuturor zilelor sfinte. Cele sterpe şi maicile, dănţuiţi; îndrăzniţi şi săltaţi cu bucurie, o, voi, cele neroditoare: căci iată, cea fără de fii şi stearpă, pe Născă­toa­rea de Dumnezeu a odrăslit“.