Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Fara categorie Regionale Moldova Masterclass de Cânt Bizantin - ziua a IV-a

Masterclass de Cânt Bizantin - ziua a IV-a

Un articol de: Sorina Chiper - 19 Iul, 2019

Ieri, 18 iulie 2019, a fost cea de-a patra zi a Masterclass-ului Internaţional de Cânt Bizantin de la Iaşi. Joia aceasta a fost ziua în care studenţii şi profesorii lor coordonatori au încântat participanţii prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, protopsaltul Panagiotis Neochoritis, a lucrat în mod special cu monahiile prezente la eveniment, discutând despre provocările cu care ele se confruntă.

La cursul de tehnică vocală din această dimineaţă, soprana Mihaela Grăjdeanu a insistat pe noţiuni de anatomie, pe respiraţie şi pe modalităţile practice de a atinge tonalităţi înalte sau joase.

Prima prezentare, cea a studenţilor şi a absolvenţilor secţiei de Muzică Religioasă a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” Iaşi, coordonaţi de conf. dr. Zamfira Dănilă, s-a concentrat pe interpretarea unui Polieleu din patru manuscrise de tip antologhion, ale Bibliotecii „Dumitru Stăniloae” din cadrul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. La cântarea celor şase polielee selectate din cele şaptesprezece descoperite în manuscrise au fost invitaţi să participe toţi cei din sală.

A doua prezentare, cea a echipei de paleografie muzicală din cadrul Universităţii „Aristotelis” din Salonic - Grecia, condusă de conf. dr. Maria Alexandru, a fost dedicată Sfântului Ioan Cucuzel, compozitor, psalt şi mare dascăl, ale cărui exerciţii de paralaghie sunt foarte folositoare pentru cei care îşi propun să progreseze în tehnica de cânt bizantin.

Înainte de prânz, protopsaltul Panagiotis Neochoritis a lucrat cu monahiile, reamintindu-le necesitatea cunoaşterii intervalelor şi a simplificării interpretării, sfătuindu-le, totodată, să facă mai multă paralaghie, ani la rând, pentru a descoperi ethosul muzicii. Ethosul se descoperă în timp, înlăuntrul nostru, de aceea paralaghia se face rar şi simplu. Ajutorul de bază în deprinderea bazelor cântării este dat de kanonaki. Primul pas în deprinderea muzicii bizantine este smerenia, iar al doilea - permisiunea acordată textului de a conduce modul de cântare. Când textul vorbeşte despre Înviere, de pildă, cântarea nu poate fi smerită. Frica de a cânta poate fi din egoism, din teama de a nu greşi, dar nu trebuie să ne fie teamă de greşeală.

De asemenea, invitatul a subliniat faptul că diferenţa dintre cântarea mănăstirească şi cea din lume constă în simplitate, aceasta permiţând minţii să se gândească la sensul textului. Sensul textului nu trebuie niciodată sacrificat printr-o cântare grăbită.

Între timp, ceilalţi invitaţi de la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol au lucrat intervalele cu restul cursanţilor. În după-amiaza zilei a continuat cursul opţional de muzică orientală clasică oferit de conf. dr. Maria Alexandru, dar şi ansamblul psaltic coordonat de asist. drd. Adrian Sîrbu. Ultimul curs al zilei a avut loc, din nou până târziu în noapte, în Biserica „Sfântul Sava”, sub îndrumarea protopsaltului Panagiotis Neochoritis.