Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Interviu Dăruire vocală şi sufletească spre slava lui Dumnezeu

Dăruire vocală şi sufletească spre slava lui Dumnezeu

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Interviu
Un articol de: Pr. Ciprian Bâra - 03 Feb 2013

Muzica bisericească este parte integrantă a cultului liturgic creştin ortodox şi a culturii muzicale naţionale şi universale. Păstrând duhul profund de liturghisire, specific vieţii bisericeşti, preoţi şi tineri teologi dăruiţi de Dumnezeu cu talantul cântului dimpreună cu muzicologi renumiţi au născut în anul 1990 Corala „Te Deum Laudamus“. Activând dintotdeauna sub binecuvântare patriarhală, membrii acestei corale au prelungit cântarea de slavă dinaintea sfintelor altare printr-o bogată activitate liturgică misionară, impunându-se în peisajul muzical românesc. O scurtă radiografie a activităţii, mărturii despre înaintaşi, crâmpeie despre specificul şi prestigiul acestei corale ne oferă în interviul ce urmează părintele lector dr. Zaharia Matei, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, actualul dirijor al grupului.

Părinte profesor, vă rugăm să faceţi o scurtă radiografie a actului de naştere al Coralei „Te Deum Laudamus“.
 
Corala bărbătească „Te Deum Laudamus“ este o bine cunoscută formaţie de muzică sacră din Bucureşti, constituită în anul 1990, la iniţiativa unor vrednici preoţi şi diaconi din Bucureşti, cărora li s-au adăugat teologi ortodocşi, artişti lirici şi studenţi ai Conservatorului din Bucureşti, cu toţii iubitori ai cântului coral religios. Unica motivaţie a membrilor acestui cor a fost aceea de a lăuda pe Dumnezeu. Însăşi titulatura corului vine să sugereze acest aspect; împreună şi-au propus să transmită tuturor ascultătorilor cântarea ortodoxă, plămădită de-a lungul secolelor în sânul Bisericii şi în vatra culturală şi spirituală a poporului român.
 
Repertoriul coralei înmănunchează monodii de tradiţie bizantină, cântări şi concerte liturgice, colinde tradiţionale româneşti şi lucrări de gen din repertoriul universal.
 
„Te Deum Laudamus“ are recunoaştere juridică şi statut de asociaţie corală şi, în acelaşi timp, un regulament propriu de funcţionare. Totodată, acest prestigios ansamblu coral îşi desfăşoară activitatea cu înalta binecuvântare a Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
 
În prezent, din formaţia corală fac parte 30 de membri, toţi împlinind această lucrare artistică, şi în acelaşi timp misionară, cu pasiune şi deplină dăruire vocală şi sufletească. 
 
Împărtăşiţi-ne câteva cuvinte despre înaintaşii dumneavoastră care au condus şi dirijat acest grup.
 
În timpul celor 22 de ani de activitate neîntreruptă, la pupitrul dirijoral s-au perindat câteva personalităţi ale muzicii corale româneşti. În perioada 1990-1992, conducerea artistică i-a fost încredinţată maestrului şi profesorului Petru Simionescu, absolvent al Facultăţii de Teologie şi al Conservatorului din Bucureşti, bun cunoscător al celor două stiluri muzicale bisericeşti, psaltic şi coral, şi care, timp de mai mulţi ani, a fost dirijorul corului Bisericii „Domniţa Bălaşa“. Ca prim dirijor, a susţinut, împreună cu corala, mai multe concerte în biserici şi în sălile de concerte.
 
Cel mai important concert susţinut sub bagheta sa a avut loc în luna septembrie a anului 1991, în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu“, la Catedrala romano-catolică „Sfântul Iosif“ din Capitală, fiind apreciat în chip deosebit la acea vreme şi neuitat până astăzi de cei care au fost prezenţi. 
 
În perioada 1992-1995, la pupitrul dirijoral al formaţiei corale s-a aflat dirijorul şi compozitorul Valentin Gruescu, actualmente profesor universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, dirijorul Coralei „Sfântul Andrei“ a preoţilor din Capitală şi a mai multe formaţii corale din ţară, personalitate de un deosebit talent şi cu o pregătire muzicală remarcabilă. Împreună cu corala a efectuat mai multe turnee în ţară şi în străinătate. În această perioadă s-a realizat o primă înregistrare pe disc LP cu cele mai alese piese din repertoriul coralei. 
 
Între anii 1995 şi 1996, conducerea artistică i-a fost încredinţată preotului, profesorului, dirijorului şi compozitorului Constantin Drăguşin, dirijor al Coralei „Nicolae Lungu“ a Patriarhiei Române, pe care a condus-o până în anul 2009. 
 
Deşi s-a aflat la pupitrul Coralei „Te Deum Laudamus“ un timp foarte scurt, părintele profesor a efectuat împreună cu corul un turneu în Germania (1996), a înregistrat două casete audio: Sfânta Liturghie arhierească şi Colinde tradiţionale româneşti, ambele în anul 1996, şi a susţinut mai multe concerte.
 
Din luna februarie a anului 1997 şi până la data de 1 octombrie 2009, la conducerea artistică şi dirijorală s-a aflat profesorul, dirijorul şi compozitorul Dan Mihai Goia, personalitate de frunte a vieţii muzical-artistice româneşti. Om cu o pregătire muzicală de mare ţinută, de o seriozitate şi putere de muncă uluitoare, maestrul Dan Mihai Goia a activat timp de 25 de ani ca membru şi dirijor adjunct al Corului Madrigal, a fost profesor de ansamblu coral şi dirijat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, între anii 1990 şi 2000, iar din anul 2000 şi până în prezent este dirijorul Corului Academic Radio. A susţinut împreună cu Corala „Te Deum Laudamus“ peste 250 de concerte în ţară şi în străinătate. În această perioadă de timp, au fost înregistrate cinci CD-uri: Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur, Colinde de Crăciun şi Muzică religioasă universală, Cântări religioase româneşti (toate trei realizate în anul 2000), Cuvine-se cu adevărat – muzică religioasă românească şi universală (2003) şi Creatori români de muzică religioasă (2007). La finele anului 2009, asociaţia corală a editat un al VI-lea CD, intitulat După datini colindăm – un florilegiu alcătuit din cele mai frumoase colinde româneşti şi cântece de Crăciun din repertoriul internaţional, înregistrate în perioada 2000-2007. 
 
În această perioadă, Corala bărbătească „Te Deum Laudamus“ a cunoscut gradul cel mai înalt de expresivitate, rafinament muzical şi sensibilitate artistică.
 
Care este specificul şi palmaresul coralei pe care o conduceţi?
 
Statutul şi prestigiul artistic-interpretativ dobândite de Corala bărbătească ortodoxă „Te Deum Laudamus“ se datorează întru totul membrilor corului şi dirijorilor deopotrivă, dialogului şi comunicării dintre aceştia.
 
De la bun început, intenţia conducătorilor asociaţiei corale, a coriştilor şi a dirijorilor a fost aceea de a prezenta un repertoriu pentru cor bărbătesc cât mai complex, cu un grad ridicat de dificultate, într-o manieră îngrijită, de mare sensibilitate. Astfel, urmărindu-se întotdeauna sensul frazei verbo-muzicale, cantabilitatea vocilor, acurateţea intonaţională şi celelalte mijloace de expresivitate, muzica interpretată de această corală a căpătat fine valenţe, metamorfozându-se în rugăciune.
 
Ascultând cântarea Corului „Te Deum Laudamus“, un mare muzicolog român o caracteriza drept muzică hieratică, profundă şi înălţătoare. Acesta este motivul pentru care această corală a fost şi este foarte iubită şi apreciată.
 
Până în prezent au fost susţinute peste 400 de concerte, în ţară şi peste hotare, în cadrul unor festivaluri de renume, printre care menţionăm Festivalul Internaţional „George Enescu“ (1991 şi 2009), Festivalul „Dumitru G. Kiriac“, Festivalul „Ioan D. Chirescu“, Festivalul „Nicolae Oancea“, Festivalul Muzica Balcanilor.
 
Formaţia a întreprins turnee artistice în Franţa (1992, 1999, 2003), Ungaria (1994), Elveţia (1995), Germania (1996), Olanda (1999, 2001 şi 2007), Suedia (2006), realizând filmări pentru televiziunile din România, Franţa, Elveţia şi înregistrări pe CD-uri, discuri LP şi casete audio menţionate mai sus.
 
Este important de subliniat faptul că „Te Deum Laudamus“ a concertat cu prilejul mai multor evenimente din viaţa Bisericii noastre desfăşurate la Palatul Patriarhiei Române.
 
În anul 2009, 15 octombrie, în urma retragerii maestrului Dan Mihai Goia am fost desemnat dirijor al coralei. În cei trei ani de activitate, ne-am străduit să urmăm drumul deschis de înaintaşi şi totodată să sporim calitatea actului interpretativ. Misiunea de dirijor al Coralei „Te Deum laudamus“ nu este uşoară, însă împreună, dirijor şi corişti, ne împletim strădaniile pentru a continua tradiţia deja existentă şi pentru a face cunoscută pe mai departe muzica noastră bisericească. Orice dirijor trebuie să urmeze linia predecesorilor, să continue şi să desăvârşească lucrarea acestora.
 
Cum aţi reuşit să împletiţi cele două stiluri de muzică în activitatea dumneavoastră?
 
Consider că un muzician adevărat nu se poate cantona într-un singur stil muzical. Discernământul unor mari oameni ai Bisericii noastre a făcut ca ambele stiluri, monodic şi coral, să fie practicate în cadrul slujbelor bisericeşti.
 
Important este ca noi, cei care trudim în numeroase repetiţii, să punem în valoare cele două stiluri şi să menţinem ethos-ul muzical interpretativ cristalizat în cei 22 de ani de activitate. Stilul interpretativ a fost şi rămâne elementul care defineşte şi particularizează totdeauna o formaţie corală. Precum există felurite stiluri componistice, tot astfel există diverse stiluri interpretative care definesc corurile.
 
În acest sens, Corala „Te Deum Laudamus“ îşi are propriul stil interpretativ, iar pentru coriştii ei reprezintă o adevărată şcoală a cântului bisericesc. În cele 22 de concerte susţinute în ultimii trei ani în bisericile din Bucureşti, la Patriarhie, la Parlament, în cadrul Festivalului „Paul Constantinescu“ şi cu prilejul altor evenimente, am simţit preţuirea şi căldura sufletelor credincioşilor. Toţi cei care iubesc această muzică dumnezeiască dăruiesc celor care cântă puterea de a găsi noi nuanţe şi expresii ce o fac să devină mult mai înălţătoare şi să se transforme în rugăciune.
 
Ce proiecte de viitor aveţi?
 
Dorinţa dirijorului şi a membrilor Coralei „Te Deum Laudamus“ este aceea de a extinde aria concertistică în ţară şi în afara ei, în scopul promovării şi valorificării tezaurului muzical românesc, care ocupă un loc important în patrimoniul muzicii universale. Totodată, ne propunem realizarea unor noi CD-uri, care să cuprindă lucrări muzicale intrate recent în repertoriul formaţiei noastre corale. Pentru toate realizările muzical-artistice de până acum nu rămâne decât să-I mulţumim lui Dumnezeu şi să-L rugăm să ne învrednicească şi de acum înainte să-L slăvim cu inimi curate şi smerite şi să primească în ceruri ofranda glasurilor noastre.