Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Interviu Perseverența naște educația autentică

Perseverența naște educația autentică

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Interviu
Un articol de: Pr. Ioan-Aurelian Marinescu - 31 Martie 2016

Din profilul moral al unui tânăr care vrea să reușească în viață nu trebuie să lipsească dragostea de muncă, perseverența și credința în Dumnezeu. Însă acestea trei pot prinde rădăcini doar dacă elevul sau studentul le vede întruchipate în profesorul sau educatorul lui. Exemplul viu rămâne mai puternic decât orice comunicare teoretică a informației. Despre relația mentor-discipol și despre rolul educației în formarea tineretului de astăzi ne-a vorbit prof. univ. dr. Ramona Lile, rectorul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad.

Aveți o remarcabilă ascensiune profesională. Ce principii v-au călăuzit în viață pentru a ajunge la aceste realizări?

Să vă spun sincer, credința în Dumnezeu. A fost cel mai important lucru. Şi multă muncă pentru că orice reuşită implică un efort considerabil din partea fiecăruia. Atunci cred că vine şi binecuvântarea lui Dumnezeu. Și reușita în cele ce îți propui.

Ce modele v-ați luat dintre profesorii pe care i-ați avut în formarea dumneavoastră liceală și universitară?

Am avut pedagogi foarte buni atât în şcoala generală, cât și în liceu sau în facultate. Am avut şansa să întâlnesc profesori extraordinari de la care am avut de învăţat foarte mult. De la fiecare am luat ceea ce am considerat că este bun, ceea ce m-a ajutat mai departe în carieră şi în viaţă. Tuturor celor care și-au pus amprenta pe cariera mea le sunt recunoscătoare şi le mulțumesc pentru tot ce m-au învățat.

Cum vedeți situația actuală a educației tinerilor?

Ca educator și formator de tineri, ca profesor în cadrul unei universități, consider că tinerilor din ziua de astăzi trebuie să li se insufle cultul pentru muncă. Ei trebuie să știe că în spatele lor se află oameni care le călăuzesc pașii pentru a-și atinge aspirațiile. Chiar dacă trăim într-o societate în care asistăm la o inversare a sistemului de valori, trebuie să le redăm încrederea în valorile autentice. Chiar dacă la un moment dat avem impresia că doar cei care dau din coate pot să ajungă undeva, tinerii trebuie să ştie că se poate reuşi şi altfel. Întotdeauna munca și perseverența au răzbit până la urmă.

Recomandați tinerilor să plece în străinătate să facă studii?

Nu neapărat. Le-aș recomanda să acceseze burse pentru a vedea cum sunt studiile în străinătate, pentru a se perfecționa în străinătate, dacă doresc acest lucru. Şi să se întoarcă acasă. Avem nevoie de tineri bine pregătiţi pentru a duce ţara aceasta mai departe. Iar celor care rămân să studieze aici vreau să le spun că pot avea încredere în sistemul de învăţământ românesc care este apreciat în lume.

Care sunt aspirațiile tânărului de astăzi și care sunt dificultățile majore cu care el se confruntă în încercarea de a-și clădi o educație sănătoasă?

 

Cred că principala confruntare a tinerilor este cea cu sistemul actual de valori. Au nevoie de modele puternice, de oameni care şi-au clădit carieră prin mun­că şi seriozitate. Nu este firesc ca cei care vor să muncească să fie daţi la o parte. Ei sunt cei care trebuie să devină exemple de urmat. Fiecare tânăr visează să ajungă cineva, să se realizeze pro­fesional şi familial. Ce înseam­­nă însă a fi cineva? Şi aici putem vorbi despre calitatea uma­nă, despre faptul că a fi OM înseamnă mai mult decât a fi un bun specialist, şi aici Biserica are un rol fundamental. Cred că în acest moment Biserica poate interveni în educaţia tinerilor, nu nea­părat prin dogme şi liturghii, ci prin modele umane pe care le pot oferi acestei generaţii. Tinerii din ziua de astăzi, dacă vor să în­vețe, pot să învețe oriunde. Nu cred că există dificultăți pe care trebuie să le depășească, pentru că sistemul de învățământ românesc oferă tinerilor şansa învă­ță­mântului gratuit. Le oferă celor care învață posibilitatea de a lua burse, celor care sunt la univer­si­tățile de stat posibilitatea să lo­cuiască în cămine și să aibă ma­să asigurată. Există politici so­ciale la nivelul universităţilor care îi ajută să-şi desăvârșească studiile.

Ce calități ar trebui să aibă un cadru didactic universitar astăzi pentru a îmbunătăți educația tinerilor?

Părerea mea este că un cadru didactic, nu numai universitar, trebuie să fie în primul rând pedagog. Un bun pedagog care să știe să transmită cunoștințele lui elevului sau studentului. Trebuie să știe cum să se facă înțeles şi chiar să fie iubit de studenții lui. El trebuie să-l orienteze pe student, să-l motiveze astfel încât să poată da ce este mai bun profesional, să se implice atât în studierea domeniului în care vrea să se dezvolte pe mai departe, cât și în activitatea de cercetare.

Care sunt principalele abilități pe care un student ar trebui să le obțină pentru a reuși în viață și a-și împlini o carieră?

 

Trebuie să fie un om serios, harnic, de încredere, să fie un bun specialist, şi să nu se blazeze. Blazarea, indiferent unde intervine, este sfârşitul oricărui progres; nu mai vrei să te autodepăşeşti, să-ţi demonstrezi ţie însuţi că poţi fi mai bun. Atunci cu siguranţă va începe regresul.

Ce le-ați spune studenților de astăzi pentru a-i motiva în drumul formării lor?

Eu cred că, cel puțin în zona de Vest, există o foarte bună motivare, dacă amintim doar că rata șomajului este în această regiune sub 1%. Cred că studenții și absolvenții de studii superioare își găsesc locuri de muncă și joburi bine plătite în această parte a țării. Mediul de afaceri vine în întâmpinarea noastră. Noi avem întâlniri cu oamenii de afaceri și cu marile companii din zonă, care caută studenți pe care să-i pregătească, urmând ca după finalizarea studiilor să-i angajeze. Dacă înveți și ești un bun profesionist, ești căutat de toată lumea. Încă din perioada studiilor, studenții pot merge în marile companii să facă practică. Marile societăți au baze de date, pentru a ști care sunt studenții și care este potențialul lor, apoi vin și îi recrutează. Spre exemplu la UAV avem convenții de practică cu marile societăți, și nu numai.

În calitate de cadru didactic cu o bogată experiență, ce sfaturi ați da unui tânăr la început de drum în învățământul universitar?

 

Să fie mereu curios, să vrea să înveţe mai mult, să nu se mulţumească cu puţin şi să nu uite că cel mai important lucru este să rămână OM. Indiferent de funcţie, de titluri, de prestigiul academic, calitatea umană le poate sublima pe toate aceastea sau le poate şterge dintr-o singură vorbă, gest sau faptă. Cred că avem nevoie de oameni de calitate, şi de buni profesionişti în ceea ce fac, indiferent care este meseria lor. Cel puţin acesta este răspunsul pe care îl pot oferi în calitate de dascăl, dar şi de mamă.

Este necesară o educație religioasă în cadrul edu­cației unui tânăr, astăzi?

Este o componentă importantă, care n-ar trebui neglijată. Tocmai de aceea universitatea noastră susține Facultatea de Teologie. Noi pregătim atât preoți, cât și cadre didactice care să predea religia în școli. Eu consider că este importantă. Acum... fiecare, în funcție de credința lui și de apropierea lui de Dumnezeu, poate să considere important sau nu acest lucru.

Dacă ați vrea să le transmiteți un mesaj tuturor studenților români de astăzi, ce le-ați spune?

Să rămână în România, să facă o școală aici, avem universităţi mari, recunoscute în Europa, cu profesori remarcabili, unde se poate face cercetare. Dacă au şansa, pot să se perfecţioneze în străinătate, dar să se întoarcă acasă. România are nevoie de tinerii ei deştepţi şi harnici, pe care, e adevărat, trebuie să ştie să-i ţină aproape.