Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Interviu „Radio Trinitas transformă casele în mici biserici”

„Radio Trinitas transformă casele în mici biserici”

Data: 19 Aprilie 2008

Radio Trinitas se află în al zecelea an în care, cu ajutorul undelor, a adus în casele credincioşilor cuvântul lui Dumnezeu. Efortul redacţiei de a face emisiuni cât mai folositoare pentru sufletele ascultătorilor, de a veni mereu cu ştiri proaspete din viaţa Bisericii şi de a încânta cu cele mai frumoase piese muzicale este răsplătit din plin cu aprecierile de care se bucură în toată ţara. Am stat de vorbă cu câţiva oameni, în Iaşi şi Bucureşti, care, fie că sunt ascultători fideli, fie ocazionali, au dorit să adreseze câteva cuvinte la zece ani de la prima emisie a postului de radio Trinitas.

Marius Haliga, 20 ani, student, Iaşi: Nu ascult, de obicei, Radio Trinitas. Noi, cei tineri, preferăm altfel de muzică decât cea de la Trinitas. Cu toate acestea, ascult din când în când slujbele transmise, mai ales seara, după o zi obositoare. Mă relaxează foarte tare şi simt că mă încarc cu energie pozitivă. În plus, mă gândesc mai mult şi la Dumnezeu, după ce o zi întreagă mi-am văzut de-ale mele. Radio Trinitas este o alternativă la zecilor de posturi de radio care sunt epuizate de atâta muzică comercială şi emisiuni de divertisment.

Mihaela Bogdan, avocat, Bucureşti: Radio Trinitas oferă cele necesare pentru suflet şi nu numai informaţie generală. Are o altfel de muzică, liniştită şi nu vulcanică. Spre exemplu, îmi place emisiunea de dimineaţă cu preotul Bogdan Ţifrea, o ascult în maşină când mă duc spre serviciu. Am remarcat-o, de când s-au mutat la Bucureşti, şi pe cea de la prânz. La un moment dat, îmi doream să se transmită şi slujbele de la Patriarhie, şi când, în sfârşit, le-am auzit, m-am bucurat. Ajută tineretul, prin emisiunile pe care le face. Mai ales campania „Nu vrem liceu fără Dumnezeu”, în care fiecare îşi spunea opinia despre studierea Religiei în şcoli şi foarte mulţi tineri sunau şi spuneau că ei nu vor să se scoată Religia din şcoli. Mulţi ani, cât mai multe emisiuni foarte bune şi să ne auzim peste 20 de ani!

Georgeta Caraene, biolog cercetător, Bucureşti: Este o idee genială că se aud în casa unui om slujbele, la care nu poate ajunge din diferite motive, putând astfel şi el să guste puţin din dulceaţa unei slujbe. Prin radio, se furniza înainte 1% din programe cu subiect religios şi se simţea nevoia de aşa ceva. Acum s-a răspuns acestei necesităţi şi sper să o ţină tot aşa, mulţi ani de acum încolo.

„Aş vrea ca şi strănepoţii mei să asculte Radio Trinitas, la vârsta mea”

Neculai Chiroiu, 80 ani, pensionar, Iaşi: Este un post de radio cu emisiuni bine realizate. Este printre puţinele posturi de radio care acordă atenţie emisiunilor de cultură generală şi singurul care are, cu precădere, emisiuni cu teme de spiritualitate ortodoxă. Era necesar un astfel de radio, pentru că sunt mulţi oameni în vârstă care stau mai mult în case şi care preferă să asculte radioul, decât să se uite la televizor, spre exemplu, care au nevoie să-şi cultive spiritul cu astfel de emisiuni. Ce să mai vorbim despre slujbele transmise de acest post de radio, care transformă casele în mici biserici. Pentru noi, la vârste înaintate, e mai greu să mergem la biserică şi să stăm câteva ore în picioare. De aceea, Radio Trinitas ne face un mare serviciu. În plus, am observat că au şi emisiuni diverse. Ascult cu mare plăcere emisiunile muzicale şi, în special, cele cu muzică populară. Ne păstrăm folclorul, tradiţiile şi credinţa prin astfel de emisiuni. Aş vrea ca şi strănepoţii mei care sunt acum mici, să ajungă vârsta mea şi să asculte Radio Trinitas.

Valentina Cozma, 21 ani, studentă, Iaşi: Radio Trinitas are o misiune foarte importantă, mai ales în rândul tinerilor: de a ne apropia mai mult de Dumnezeu şi de Biserică. Cred că se adresează, în primul rând, celor care caută mântuirea, care nu se mulţumesc doar cu slujbele de la biserică şi vor ca, şi în casele lor, să se audă laude adresate lui Dumnezeu. Nu ştiam că Radio Trinitas împlineşte 10 ani de la înfiinţare. Cred că, în aceşti zece ani, mulţi oameni au avut de câştigat ascultând emisiunile sale. Am apreciat cel mai mult emisiunile difuzate seara: „Cuvântul care zideşte” sau „Lumini pentru suflet”. Am aflat multe lucruri pe care nu le ştiam şi pe care nu mi le-a spus nimeni până atunci. Le urez, la 10 ani de emisie, celor care lucrează la Radio Trinitas, să continue munca profesionistă şi misiunea încredinţată, cu aceeaşi seriozitate.

Transformă comportamentul oamenilor

Constantin, 38 ani, muncitor, Iaşi: Mă încântă ideea pe care a avut-o Biserica de a înfiinţa acest post de radio creştin, prin care să-şi completeze misiunea în societate. Adesea, fie la muncă, fie acasă, aparatul de radio rămâne pe frecvenţa Trinitas, ore în şir. Este o plăcere să asculţi o muzică bună, o emisiune culturală, religioasă, să asculţi o ştire decentă şi să asculţi invitaţi care chiar au ce să spună. Acum zece ani, îmi aduc aminte, lumea nu era obişnuită cu ideea aceasta, ca slujbele şi muzica religioasă să fi transmise la radio. Cu timpul, cred că toţi ne-am dat seama că este o metodă la îndemână de a vorbi credincioşilor despre Dumnezeu. Nu cred că predica preoţilor trebuie să se rezume la doar cele câteva minute din biserică. Mereu trebuie să vorbeşti despre Dumnezeu. Am ascultat Radio Trinitas şi prin tramvaie sau autobuze, şi călătoria a fost mai plăcută. Parcă şi oamenii se comportau altfel.

Petronela Guraliuc, decorator floral, Bucureşti: Ascult radio în maşină şi la serviciu, şi îmi place. Am aflat de existenţa lui după moartea patriarhului Teoctist. Tot ceea ce ţine de Biserică şi religie îmi place, mă linişteşte, îmi dă o stare de bine. Uneori nu mai ajung la biserică şi ascult slujbele la radio. Mă pune la curent şi cu tot ceea ce se întâmplă, aflu ce evenimente importante se mai petrec în cadrul Bisericii. Mulţi ani înainte şi câţi mai mulţi ascultători!

Tudose Puiu, avocat, Bucureşti: Mi-aş dori să spună mai explicit cine este Dumnezeu, cine este Iisus Hristos, să explice cuvântul lui Dumnezeu pe înţelesul tuturor. Uneori ar trebui să fie mai profunzi în explicaţii. Şi tinerii au nevoie de multe explicaţii, să încerce o apropiere de ei. Ascult slujba, muzica simfonică, unele emisiuni.

Biserica de acasă

Veronica Doboj, 58 ani pensionară, Iaşi: De multe ori se întâmplă să nu pot merge la biserică duminica, din diverse motive. Atunci deschid radioul şi caut postul Trinitas. Cred că asta e cea mai importantă realizare din aceşti zece ani de existenţă: faptul că oamenii pot asculta slujbele de la Mitropolie şi acasă, atunci când nu pot merge acolo. Apoi am ascultat foarte multe concerte de muzică religioasă, colinde, cântări. Muzica religioasă te linişteşte, îţi aduce pace în suflet. În rest, nu prea am timp să ascult alte emisiuni, decât foarte rar. Îmi plac emisiunile în cadrul cărora sunt invitaţi preoţi, mari duhovnici care ne vorbesc atât de frumos despre mântuire. Am auzit predici sau simple cuvântări ale unor oameni despre care ştiam din auzite. Este mare lucru să îl simţi aproape pe părintele Teofil Pârâian, de exemplu.

Dan Tudorache, inginer, Bucureşti: Merg mult cu maşina şi am ocazia să ascult radio. Îmi oferă multe posibilităţi, nu am timp să citesc şi mai degrabă ascult. Slujbele, şi ele, mă ajută, mă liniştesc. Pentru că nu trebuie să ne lăsăm cuprinşi de profan, cum este acum tendinţa. L-am descoperit cu trei ani în urmă şi am fost foarte bucuros. Chiar îmi puneam problema când o să apară. Programele celorlalte posturi de radio nu aduc mulţumirea interioară şi bucuria adevărată. Şi faptul că se ocupă de suflet e un lucru extraordinar. Emisiunea „Atlas biblic” oferă o serie întreagă de lucruri noi. Până şi noaptea am observat că transmit emisiuni frumoase.

Maria Camelia, pensionară, Bucureşti: Dacă ar asculta toată lumea s-ar mai lumina, te învaţă multe. Cine nu poate merge la biserică să asculte radio, pentru că au multe de învăţat. Eu nu am fost toată viaţa mea la biserică, dar de un an am început să vin. Şi pot să spun că m-a ajutat şi Radio Trinitas. Am consolidat ceea ce am început, mi-a arătat că mai există şi altceva, m-a trezit la realitate. Acum transmit slujbele de la Radu-Vodă, biserica mea preferată. Sunt emisiuni bune, dar mulţi ascultători cred că nu le înţeleg, pentru că nu vin la biserică. Trebuie să pună în practică ceea ce ascultă la radio.

„Un radio pentru educaţia copiilor”

Mansi Dobrescu, avocat, Bucureşti: Radio Trinitas e bun pentru pentru suflet, pentru creşterea şi educaţia copiilor. Mă linişteşte, mă împlineşte, uneori chiar îmi dă puterea să trec peste necazuri, peste probleme. Mi-ar plăcea o emisiune în care să intre în direct ascultătorii şi să spună ceea ce îi macină, în special pe tineri să-i atragă, să-i apropie.

Popescu Andreea, studentă, Bucureşti: M-a impresionat că se transmite Liturghia în fiecare dimineaţă şi Vecernia, seara. Sunt şi emisiuni bune, de cultură, se transmite şi folclor, emisiuni pentru copii. Este cu adevărat un radio creştin, se aud ştiri ortodoxe şi mi se pare destul de interesant că prezintă rolul Bisericii în societate. Lumea trebuie să afle de toate activităţile Bisericii. Sunt bune şi emisiunile cu invitaţi pe teme teologice, interesante, care captează atenţia. O mai bună colaborare cu studenţii ar fi bună, ei nu ştiu prea multe despre Radio Trinitas şi ar avea nevoie de un sprijin. Trebuie să se implice în toate sferele posibile, să aibă o arie mai variată, pentru că Dumnezeu este prezent peste tot.

Angela Papuc, studentă: Stilul de abordare este calm şi cald, şi e o diferenţă foarte mare faţă de celelalte posturi. Pentru cei tineri, Radio Trinitas este ceva care nu are legătură cu viaţa lor. I-ar putea ajuta dacă s-ar implica mai mult în viaţa lor, să încerce să le răspundă aşteptărilor. Să ajungă printre studenţi să se apropie de ei şi chiar să-i implice şi pe ei.