Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Repere şi idei Asceza şi mistica

Asceza şi mistica

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 28 Ian, 2020

Ascetica şi mistica sau antropologia desăvârşirii creştine semnifică un urcuş şi un pisc, echivalente experierii supremei apropieri a Divinităţii de persoana umană cu ajutorul forţelor naturale ale acesteia, sprijinite de puterea divină ce se află, de la Botez, în fiecare suflet creştin. Ele sunt parte integrantă a spiritualităţii ortodoxe, care valorizează persoana umană, oferind un sens precis existenţei pământeşti. Omul nu este singur în existenţa lui, ci se află într-un permanent dialog de iubire cu Dumnezeu, înţeles ca Treime de Persoane, şi cu aproapele său, pe baza virtuţilor creştine.

Operele Sfinţilor Părinţi sunt indispensabile înduhovnicirii şi îndumnezeirii noastre, prin urmare, nefolosirea lor în examinarea regulilor care duc pe om de la prima treaptă a urcuşului spre desăvârşire până la contemplaţie este de neînchipuit. Căci ei ne arată că acesta este piscul la care se ajunge prin efort susţinut: contemplarea şi unirea cu Dumnezeu. Avem, aşadar, un îndelungat efort de purificare (asceza) şi încununarea acestuia prin atingerea asemănării cu Dumnezeu (mistica): „Dacă mistica indică punctul culminant al vieţii religioase, asceza cuprinde urcuşul care duce spre acest pisc”, spune părintele Dumitru Stăniloae, care arată că „Jertfa lui Hristos pentru noi s-a adus pentru a ne atrage în starea de jertfă adevărată, pentru a ne ridica din viaţa de egoism. De aceea ea trebuie să-şi facă efectul până la capăt, trebuie să-şi vadă împlinită urmarea după care se cere”.

Ascetica şi mistica propun cea mai strânsă relaţie interpersonală. Omul a fost creat persoană, pentru ca să se poată raporta în mod viu, dinamic, la Persoanele Preasfintei Treimi.