Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei „Dublul caracter“ al culturii bizantine

„Dublul caracter“ al culturii bizantine

Un articol de: Dan Chiţoiu - 18 Iulie 2011

În tradiţia de factură bizantină, cultura este văzută ca un mod de supravieţuire a omului, un mod de a-şi confecţiona haine pentru a-şi împlini nevoile interioare ce nu mai sunt suplinite de vederea harului paradisiac. Putem astfel să găsim semnele de multe ori ascunse şi nemărturisite ale atitudinii bizantinilor faţă de cultură, chiar faţă de propria cultură. Faptul că omul face cultură, filosofează, nu este atât un semn al superiorităţii sale oferite de statutul de fiinţă raţională, cât o expresie a nevoii sale de supravieţuire după alungarea sa din Rai.

Idealul uman nu îl reprezintă în consecinţă omul cultivat, omul de cultură, ci acela care dobândeşte simplitatea minţii, acea stare de "goliciune pentru simplitate" pe care o aveau protopărinţii înainte de cădere. Totuşi, cultura este interpretată prin grila "dublului caracter" sub care au fost tratate toate aspectele căderii şi asumării unei naturi secunde de către om. Dacă, pe de o parte, la fel ca şi orice aspect al civilizaţiei umane, cultura nu reprezintă altceva decât un semn al căderii omului din întâia sa natură, în acelaşi timp aceasta reprezintă şi şansa unei ascensiuni şi a recâştigării pierdutei simplităţi.

Se poate descoperi aici o semnificativă diferenţă între idealul sub care a stat producţia culturală răsăriteană şi cea a spaţiului occidental european. Bizantinul face cultură în măsura în care vede în aceasta nimic altceva decât un vehicul nu atât important în sine, cât valoros prin aceea că aduce putinţa câştigării stării metaculturale a minţii, cea a unirii ei cu sine într-o stare de desăvârşită simplitate. "Fericiţi cei săraci cu duhul" este o frază ce avea o semnificaţie foarte precisă pentru bizantini, dar atingerea acestei fericite stări nu era apanajul prostiei, inculturii, ci al exersării celei mai subtile a minţii.