Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Experimente mentale în lumina Logosului

Experimente mentale în lumina Logosului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Florin Caragiu - 01 Octombrie 2016

Importanța experimentelor mentale în constituirea și consolidarea experienței de viață poate fi urmărită în nenumărate exemple din cuprinsul Sfintei Scripturi.

Experimentele mentale sunt bazate pe capacitatea de empatizare a ființei umane, pe înzestrarea sa de a crea o imagine/icoană mentală, care să fie în mod dinamic compatibilă cu mersul și adevărul lucrurilor, care să lumineze și să orienteze actul de viață, având un rol regulator în selecția, ordonarea, interconectarea și transferul de semnificații între diverse niveluri de înțelegere și, în ultimă instanță, în schimbarea modului de a fi, în schimbarea minții (metanoia).

Între exemplele fundamentale de experimente mentale se numără parabolele biblice, care îl pun pe lector în situația de a‑și imagina un context relevant pentru clarificarea înțelegerii, luminarea minții și stimularea simțirii înțelegătoare a inimii. Distingem în Noul Testament mai multe feluri de experimente mentale, realizate în lumina Logosului.

Vom aminti câteva dintre ele în cele ce urmează: 1. Experimente mentale ce ajută la realizarea urmărilor la distanță a unei fapte, a unei atitudini sau a unui mod de viață pentru destinul personal - parabola lucrătorilor viei; 2. Experimente prin contrast moral - parabola cu oile și caprele; 3. Experimente prin răsturnarea perspectivei - parabola samarineanului milostiv, parabola bogatului căruia i‑a rodit țarina, parabola bogatului și a săracului Lazăr, parabola iconomului nedrept; 4. Experimente prin lărgirea perspectivei și conștientizarea iconomiei divine (Mt. 6, 25‑34) - parabola neghinei; parabola semănătorului; 5. Experimente prin apropiere, sporirea implicării (Mt. 7, 7‑11) - parabola samarineanului milostiv, parabola talanților; parabola celor zece fecioare; 6. Experimente informate de o intenționalitate euharistică - Parabola ospățului (a invitației la nunta fiului de împărat); 7. Experimente prin actualizarea condiției filiale (Mt. 6, 9‑18; Mt. 7, 9‑11) - parabola fiului risipitor; parabola lucrătorilor viei; 8. Experimente ce arată urgența unei schimbări - parabola smochinului neroditor; 9. Experimente ce arată iubirea nebună a lui Dumnezeu pentru om - parabola oii pierdute; 10. Experimente care arată necesitatea simțului valorii și a renunțării (și implicit a unei bune alegeri, a discernământului) în vederea înaintării în orizontul desăvârșirii - parabola mărgăritarului de mare preț, parabola comorii ascunse în țarină; 11. Experimente care arată importanța reciprocității - parabola datornicului nemilostiv; Ci toate câte voiţi să vă facă vouă oamenii, asemenea şi voi faceţi lor, că aceasta este Legea şi prorocii  (Mt. 7, 12); 12. Experimente ce pun în valoare împletirea dintre vechi și nou, dintre tradiție și înnoire - parabola omului gospodar; 13. Experimente prin cercare/ispitire - ispitirea în pustie a Domnului; 14. Experimente prin anticipare sau pregustare a condiției eshatologice - Cele ce ochiul n‑a văzut şi urechea n‑a auzit, şi la inima omului nu s‑au suit, pe acestea le‑a gătit Dumnezeu celor ce‑L iubesc pe El  (1 Cor. 2, 9); 15. Experimente prin asumarea și completarea tradiției - Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau prorocii; n‑am venit să stric, ci să împlinesc  (1 Mt. 5, 17); 16. Experimente prin atracția asemănării (de modelare iconică după chipul lui Hristos) - Iar dacă Duhul Celui ce a înviat pe Iisus din morţi locuieşte în voi, Cel ce a înviat pe Hristos Iisus din morţi va face vii şi trupurile voastre cele muritoare, prin Duhul Său care locuieşte în voi  (Rom. 8, 11); 17. Experimente prin focalizare, arătând importanța adunării din risipirea minții și a sporirii nevoinței pentru sporirea duhovnicească - Intraţi prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta şi lată este calea care duce la pieire şi mulţi sunt cei care o află. Şi strâmtă este poarta şi îngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt care o află  (Mt. 7, 13‑14); 18. Experimente ce arată importanța fundamentelor - parabola casei zidite pe stâncă sau pe nisip; 19. Experimente prin separarea apelor (ca expresie a discernământului) - Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându‑se, să vă sfâşie pe voi  (Mt. 7, 6); Vino după Mine şi lasă morţii să‑şi îngroape morţii lor  (Mt. 8, 22); 20. Experimente ce arată rodul colectiv al rugăciunii personale - Secerişul e mult, dar lucrătorii sunt puţini. Rugaţi, deci, pe Domnul secerişului, ca să scoată lucrători la secerişul Său  (Mt. 9, 38).

Sfânta Scriptură, în general, constituie o sursă extrem de fecundă de modelare iconică a gândirii, conținând o sursă inepuizabilă de experimente mentale ce ajută la flexibilizarea și înnoirea minții, la eliminarea preju­decăților și deprinderilor păti­mașe, ce ne blochează drumul spre libertatea duhului. Nu întâmplător este cea mai citită carte a umanității.