Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Repere şi idei La râul Babilonului

La râul Babilonului

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 19 Feb, 2020

Perioada Triodului este timpul liturgic de urcuş duhovnicesc pentru marea sărbătoare a Învierii Domnului. Potrivit lui John Meyendorff, „Triodul implică înainte de toate un sistem antropologic patristic potrivit căruia omul nu este cu adevărat om decât în comuniune reală cu Dumnezeu şi doar atunci este cu adevărat liber“.

În acest sens, ţinta principală rămâne curăţirea de păcate şi patimi, care întunecă vederea sufletească. Numai astfel, eliberat de robia lor, creştinul poate ajunge în comuniune cu Dumnezeu, să devină una cu Hristos. De aceea, prin imnurile liturgice din această perioadă Biserica ne îndeamnă la pocăinţă pentru a redobândi Raiul din care am fost exilaţi prin păcatul protopărinţilor Adam şi Eva şi în care putem ajunge făcându-ne părtaşi morţii şi Învierii lui Hristos, Care ne-a deschis porţile Raiului.

Din imnografia Triodului face parte și ­Psalmul 136, La râul Babilonului. „La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns când ne-am adus aminte de Sion”. Tânguirea poporului evreu aflat în robia Babilonului ilustrează acum omul căzut în robia păcatului. Cel subjugat de patimi este înstrăinat de cetatea bucuriei - Sionul: este dus departe, ca și fiul risipitor, în Babilonul cel întunecat și în robie. Mesajul psalmului este asociat cu cel al Evangheliei Întoarcerii Fiului risipitor. Astfel, din ultimele versete ale imnului reiese că singura cale ce duce la casa părintească (la cetatea Sionului) este aceea de a hotărî ieșirea din întunericul păcatelor și întoarcerea la Tatăl Ceresc.

Rânduiala tipiconală prevede ca la Utrenia din duminicile Întoarcerii Fiului risipitor, a Înfricoşătoarei Judecăţi sau a Lăsatului sec de carne şi în Duminica izgonirii lui Adam din Rai - a Lăsatului sec de brânză să se cânte în cadrul polieleului și stihuri din ­Psalmul 136. Preluat în cultul liturgic creștin încă din secolul al 6-lea, Psalmul 136 sau „La râul Babilonului” este o notă caracte­ristică a perioadei pregătitoare pentru Postul Mare.

Citeşte mai multe despre:   Triod