Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Omul nu poate fi înţeles fără dimensiunea sa culturală

Omul nu poate fi înţeles fără dimensiunea sa culturală

Un articol de: Dan Chiţoiu - 25 Iulie 2011

Cel ce reuşeşte să atingă starea minţii ce este desemnată prin conceptul de înţelepciune, atunci depăşeşte cele ale filosofării ca act discursiv către filosofarea ca theoria, contemplaţia supra-culturală sau, mai exact, meta-culturală. Este aici un "program" cultural paradoxal, deşi perfect întemeiat pentru Tradiţia Răsăritului: cultura, înţeleasă ca o "îngroşare" a trupului, ca o haină cu care omul se acoperă pentru a-şi acoperi goliciunea şi neputinţele cunoaşterii sale căzute, trebuie să devină o haină străvezie şi ţesută dintr-o singură bucată, asemenea cămăşii lui Hristos.

Omul, aşa cum îl cunoaşte istoria, nu poate fi înţeles fără dimensiunea sa culturală: cultura nu este un act elitist sau unul de excepţie, ci omul pur şi simplu nu poate vieţui fără această "interfaţă". Cultura poartă însă, în acelaşi timp, calea către depăşirea ei, către accederea la o stare mai înaltă de cunoaştere ce poate fi descrisă ca "simplă" sau "necompusă", întrucât nu mai implică discursivitatea, mişcarea minţii. Despre această din urmă stare ne vorbeşte Sfântul Isaac Sirul în scrierile sale mistice.