Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Pe lângă fântâna lui Iacov

Pe lângă fântâna lui Iacov

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Data: 14 Mai 2014

Poate că cea mai vi­zi­­bilă tendinţă a su­fletului omenesc, iar aceasta se î­n­tâm­­­plă mai cu seamă în vre­mu­­­rile moderne, este aceea spre cunoaştere. Şi când fac a­ceas­tă afirmaţie nu am în min­te numai ceea ce în general numim a fi un demers ştiinţific, nici chiar atracţia de a afla şi de a vedea fapte de cultură locală sau universală. Mă gândesc la fap­tul că inclusiv lecturarea Scrip­turii este animată de o sete după descifrarea mesajului mereu actual al cuvintelor dum­nezeieşti, de descoperirea de noi şi noi sensuri ascunse în tex­tul biblic. Şi cu toate acestea, ce ne poate oferi cu­noaş­te­rea Scripturilor? Care este sensul adânc al acestei cărţi inspirate? O întrebare simplă, care se poate ivi spontan şi pe care ne-o poate adresa orice om, fie şi numai dintr-o simplă curiozi­ta­te. Şi, vrând să oferim un răs­puns cât mai convingător, sim­ţim că deodată ceea ce pă­rea clar şi de la sine înţeles de­vi­ne greu, de neexprimat şi com­p­licat. Ce fel să ne cons­tru­im discursul? La ce comentariu scripturistic să recurgem ca să ne putem face cât mai bine în­ţe­leşi? Acum aş îndrăzni să răs­pund că la nici unul! De ce? Pen­tru că aceste comentarii (cel puţin cele ale Sfinţilor Pă­rinţi) nu au fost scrise în pri­mul rând pentru a fi memorate sau studiate, ci pentru un lucru mult mai înalt şi mai de preţ, a­nu­me pentru a ne învăţa cum să dobândim harul Duhului Sfânt. Inclusiv Scripturile nu sunt date omului decât după ico­nomie, căci „ar fi trebuit să n-a­vem nevoie de ajutorul Sfin­te­lor Scripturi, încât harul Du­hu­lui Sfânt să fi ţinut locul Scrip­turilor în sufletele noastre“, spune cel mai mare exeget al Scripturii din istoria Bi­se­ri­cii, Sfântul Ioan Gură de Aur, în Omilia I la Matei. Dar şi Sfân­tul Maxim Mărturisitorul tâl­cuieşte convorbirea de la fân­tâna lui Iacov dintre Hristos şi femeia samarineancă - de ca­re facem pomenire în această du­minică şi al cărei conţinut îl cu­noaştem cu toţii -, într-un mod neaşteptat, a fi mai mult de­cât un dialog despre cu­noaş­te­re şi tradiţii veterotestamen­ta­re. „Fântâna lui Iacov este Scrip­tura; apa e cunoştinţa din Scrip­tură; adâncimea fântânii, în­ţe­lesul greu de atins al tai­ne­lor Scripturii. Găleata e eru­di­ţia în tâlcuirea cuvântului dum­nezeiesc al Scripturii, pe ca­re nu o avea Mântuitorul, fiind însuşi Cuvântul şi netrebu­ind să dea celor credincioşi o cu­noştinţă adunată prin în­vă­ţă­tură şi studiu, ci dăruindu-le din harul duhovnicesc înţelep­ciu­­nea cea necontenit ţâşnitoa­re... Căci găleata, adică eru­di­ţia, scoate o foarte mică parte din cunoştinţă, lăsând întregul ne­atins, întrucât acela nu poa­te fi cuprins de nici un cuvânt. Dar cunoştinţa după har cu­prin­­de toată înţelepciunea câtă e îngăduită oamenilor, fără stu­diu, ţâşnind în chip variat, po­trivit cu trebuinţele“ (Răs­pun­suri către Talasie, 41). Po­tri­­vit erminiei Sfântului Ma­xim la această pericopă, putem con­stata că, dincolo de sensul li­teral al dialogului de la fântâ­na lui Iacov între altele despre a­devărata închinare şi primire a lui Mesia ca Mântuitor, se mai află un sens duhovnicesc, ca­re subliniază faptul că ade­vă­rul cel mai profund al Scrip­tu­rii se cunoaşte numai prin Per­soana lui Iisus Hristos, în ca­litatea Sa de Cuvânt veşnic al lui Dumnezeu, prin care s-au şi scris Scripturile, iar aceasta se întâmplă „fără studiu“, ţine să precizeze Sfântul Maxim, şi prin povăţuirea venită de la ha­rul Duhului Sfânt, cum spune Sfân­tul Ioan Gură de Aur. A­cest lucru este cu atât mai im­por­­tant astăzi, am putea spu­ne, când de multe ori studiile bi­blice, mai ales în spaţiile e­te­ro­doxe, devin construcţii ştiin­ţi­fi­ce, exclusiv omeneşti, care fac din interpretarea Scripturii un scop în sine intelectual, explicit sau implicit. Se poate observa în aceste producţii ale spiritului omenesc predispunerea spre o disecare aproape obsesivă a ver­setelor şi a termenilor până în cele mai mici detalii, silabe şi rădăcini lingvistice în cău­ta­rea unei explicaţii cât mai con­vin­gătoare a textului. Iar prin a­ceste eforturi exegetice se su­ge­­rează ideea, destul de pă­gu­bi­­­toare de altfel, că „ceva“ e­sen­ţi­al sau cel puţin demn de cu­nos­cut a rămas încă nedes­co­pe­rit în Evanghelie! Însă din a­cest demers nu este omis oare toc­mai acel lucru care nu se ve­d­e la disecţie, anume realitatea ne­creată, dumnezeiască, care stă la temelia textului evan­ghe­lic? Nu cumva tocmai di­men­siunea de cale spre Hristos a Scripturii, Singurul care, pe lân­gă mântuire, ne poate dărui şi cunoaşterea înţelepciunii în­tre­gii Scripturi, aşa cum am vă­zut mai sus în tâlcuirea Sfân­tului Maxim, este pierdută din vedere, tocmai pentru că nu se vede, dar asupra căreia ne-au prevenit de multă vreme Sfin­ţii Părinţi? Făcând o paralelă cu un domeniu mai „omenesc“, îmi amintesc de remarca u­nui prieten însetat de cu­noaş­te­re în domeniul ştiinţei biologiei şi care mi-a mărturisit în­tr-un mod foarte sugestiv, ui­min­­du-mă: „După ce am citit ce­le mai importante studii din cer­cetarea internaţională în do­me­niul biologiei, mi-am dat sea­ma ca în fapt biologia se o­cu­­pă cu studierea multitudinii de manifestări ale vieţii, dar nu poa­te afla şi nici spune ce este via­ţa“.

Oricum, acestea sunt doar niş­te simple reflecţii „neştiin­ţi­fi­ce“ pe marginea Scripturii, pe ca­re le închei parafrazându-l pe Sfântul Serafim de Sarov, ca­­re spunea că scopul vieţii creş­­tine este dobândirea Sfân­tu­­lui Duh. Tot astfel s-ar putea spu­­ne fără îndoială că scopul Sfin­tei Scripturi este Hristos În­suşi, adică părtăşia cu Cu­vân­tul cel veşnic al lui Dum­nezeu, la modul cel mai real cu pu­tinţă, aşa cum chiar Hristos i-a descoperit astăzi femeii sa­ma­rinence, într-un dialog, la mar­ginea fântânii lui Iacov, ce se dorea la început a fi doar u­nul gnoseologic.