Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Pelerin şi spectator

Pelerin şi spectator

Un articol de: Nicolae Pascal Hulpoi - 13 Octombrie 2007

▲ Pelerinii se întorc la casele lor câştigaţi sufleteşte, ducând în familiile lor ceva din strălucirea sărbătorii şi răbdarea pe care pelerinajul o învaţă ▲

Un concert bine organizat de muzică modernă (rock, pop, hip-hop etc) adună lejer câteva zeci sau sute de mii de spectatori. Prin bună organizare se înţelege o campanie insistentă de promovare a evenimentului, care poate să înceapă chiar şi cu mai mult de jumătate de an înainte. Sponsorii principali mai câştigă şi prin promovarea produselor proprii, legate de eveniment, cum ar fi mii şi mii de pliante, afişe, panouri stradale, tricouri, clipuri TV, spoturi radio şi aşa mai departe. Desigur, toate acestea sunt o mică parte din „mecanismul“ extrem de complex al unei „reţete“ de scos bani din astfel de evenimente.

De pildă, astă-vară, când a venit Rolling Stones în România n-a mai rămas om care să poată citi un ziar, care să aibă un televizor sau un radio în casă şi să nu afle de „eveniment“. Un eveniment care era, desigur, „creat“ pe măsura unor presupuşi fani şi a câştigului preconizat. Cui se adresa această campanie agresivă de promovare? Curioşilor, ce cad uşor în plasă, şi celor pentru care Rolling Stones avea o însemnătate. Desigur, nu se adresa unora ca mine, care nu vede în legendara formaţie decât o mână de bătrânei decrepiţi cu accese de isterie scenică. Şi, totuşi, de ce era nevoie ca un fan Rolling Stones să bată drum până la Bucureşti, să fie călcat în picioare de mulţimea de oameni şi să suporte avalanşa de decibeli şi lumini orbitoare? De ce nu s-ar fi putut, de exemplu, savura melodia confortabil, într-un fotoliu, la un sistem audio performant? Pentru că, spun „cunoscătorii“, nu e acelaşi lucru.

De ce nu e acelaşi lucru? Cel mai probabil pentru că acolo se creează o anumită stare, o emulaţie, datorită adunării la un loc a unui număr foarte mare de persoane care au o preferinţă comună. Mă gândesc, astfel de manifestări, oare, nu se aseamănă cu pelerinajele pe care oamenii credincioşi le fac la locurile sfinte şi cu prilejul sărbătorilor religioase?

Fără îndoială, există o asemănare. Dar de suprafaţă. Profunzimile diferă radical. Oricât s-ar spune şi oricât s-ar strădui cineva să explice, marea de oameni din faţa scenei nu va alcătui niciodată o comunitate, cu atât mai puţin nu va înţelege şi nu va ajunge la starea de comuniune. Însă, în timpul unui pelerinaj, cum este cel care se desfăşoară zilele acestea la Iaşi, la moaştele Sfintei Cuvioase Parascheva şi ale Sfântului Ioan Gură de Aur, lucrurile stau şi asemănător, ca în cazul unui concert, dar şi cu totul deosebit şi inegalabil, cu referire tot la el. Asemănător, pentru că se adună o mulţime de oameni care gândesc şi simt la fel sau măcar pe aproape. Deosebit şi inegalabil, pentru că pelerinii intră în comuniune de rugăciune, se întorc la casele lor câştigaţi sufleteşte, duc în familiile lor ceva din strălucirea sărbătorii şi răbdarea pe care pelerinajul (de voie de nevoie) o învaţă.

Ar mai fi o mare diferenţă, între - de exemplu -spectatorii Rolling Stones şi pelerinii Cuvioasei Parascheva: dacă cei dintâi sunt atraşi cu campanii de promovare şi promisiunea participării la un „mare-show“, pelerinii vin doar din dragoste şi din nădejdea faţă de Dumnezeu şi de sfinţii săi. Nu mai este un eveniment creat artificial, ci unul ce survine de la sine, natural şi, de aceea, profund. Spectacolul presupune aşteptări dinainte, pelerinajul nişte consecinţe după.

În prima duminică din Triod (perioada dinaintea Postului Mare), dedicată parabolei Vameşului şi fariseului, printre numeroasele avertismente ce pot fi desprinse din atitudinea trufaşă a fariseului, şi care sunt evocate în textele liturgice, există şi un îndemn cel puţin bizar.

Parabola spune că fariseul postea de două ori pe săptămână, dădea zeciuială la templu etc., adică era un om cu grijă faţă de conduita sa. Cu toate acestea, lauda şi infatuarea proprie au anulat valoarea efortului depus. Textul despre care vă spuneam, referindu-se strict la efortul fariseului, îndeamnă la urmarea râvnei acestuia, însă la ferirea de autogratificare. În fond, nu efortul trebuie aplaudat, care trebuie să rămână o taină a celui care se nevoieşte, ci consecinţele lui. (Părinţii duhovniceşti îndeamnă la analizarea perseverenţei oamenilor vicioşi pentru a-şi satisface viciul. Numai că, propun tot ei, oamenii iubitori de virtute vor trebui să îndrepte tot acest efort către direcţii cu adevărat ziditoare.)

Dacă am traduce îndemnul liturgic la problema noastră am putea spune că e de lăudat efortul fanilor Rolling Stones făcut pentru a obţine bilete, pentru osteneala călătoriei, pentru somnul cine ştie pe unde, cât şi cum, însă păcat că toate acestea au fost făcute pentru un… concert.

În ce priveşte pelerinii, tot efortul lor are o ţintă infinit mai valoroasă. Şi de aceea, un pelerin este de preferat unui simplu spectator. Întrebarea firească ce derivă de aici este aceasta: ce stare ne-ar prinde mai bine, cea de pelerini sau cea de spectatori?

* Nicolae Hulpoi este teolog, redactor-şef al săptămânalului „Lumina de Duminică“