Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Prin Cruce suntem înrădăcinaţi în cer

Prin Cruce suntem înrădăcinaţi în cer

Un articol de: Sever Negrescu - 14 Septembrie 2009

După Naşterea Mamei urmează Naşterea Crucii, după trecerea Naşterii Maicii Domnului, iată, Înălţarea Sfintei Cruci a sosit. De cele mai multe ori, calendarul face, parcă, un salt peste tot şi peste toate, ducându-ne la esenţial. Când spunem Sfânta Cruce, personalizăm întreaga existenţă, parcă am spune Sfânta Maria sau Sfânta Ana, Sfânta Parascheva sau Sfânta Vineri, Sfânta Elena sau...

La 14 septembrie prăznuim Înălţarea Sfintei Cruci. Un întreg an facem ce facem şi pierdem Crucea şi Răscrucea vieţuirii, adică sensul şi consensul existenţei; vine acum o Sfântă Elenă, mamă de Constantin, împărat creştin, şi ne regăseşte Sfânta Cruce şi o înalţă, şi noi, în loc să strigăm Doamne miluieşte-ne!, iarăşi o pierdem. Până când? Până când ne dăm seama că Sfânta Cruce este izvorul sărbătorilor, taina tainelor. În fiecare sărbătoare există Sfânta Cruce. Fără Cruce n-ar fi existat Înviere, fără Înviere zadarnică ar fi credinţa. În taina mântuirii fiecăruia dintre noi şi a lumii întregi, partea cea mai adâncă este Sfânta Cruce.

Prin Cruce, deşi născuţi pe pământ, suntem înrădăcinaţi în cer; prin Cruce lumea devine o horă a laudelor pe care Sfântul Apostol Pavel o ţine înainte, dând chiot: Să nu-mi fie a mă lăuda decât în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine şi eu pentru lume! (Galateni 6, 14). Extraordinar strigăt pe care nu-l mai auzim sau, dacă-l auzim, din an în an, nu-l mai înţelegem: Lumea să fie răstignită pentru tine şi tu pentru lume!

Uitând să reaşezăm Crucea în inima creaţiei, nu mai suntem creatori, devenim nişte puncte-puncte care aleargă pe o coală albă de hârtie către ultimul punct al disperării. Ori, Crucea este cea care ne ajută, ea înseamnă Înălţare, ea este rezumatul mântuirii, forma concisă a vieţii.

Este atât de greu să îmbrăţişăm Crucea când ea, oricum, ne îmbrăţişează şi, prin Înălţare, omoară ceea ce este mai josnic în noi, adică păcatele şi smintelile noastre?!

A ajuns jenant să purtăm o cruciuliţă la piepturile noastre şi o sfântă Cruce în sufletele noastre când ea, oricum, ne poartă în braţe la fel cum o mamă iubitoare îşi poartă pruncii?!

Prin inteligenţă, prin cercetări şi descoperiri, putem înţelege orice taină (fără a o elucida), doar prin trăire ne putem lăsa înţeleşi de taina Crucii. Aceasta, prin toate celelalte, există şi pentru cei ce se mântuiesc şi pentru cei ce pier. Pentru ultimii este nebunie, pentru primii este puterea lui Dumnezeu (I Corinteni 1, 18).

Sfânta Elena nu doar a cercetat locul şi a descoperit Crucea Mântuitorului, dar a şi trăit-o, înălţând-o. Cu cât suntem mai puţin trăitori ai Crucii, cu atât mai mult ajungem consumatori de îndoieli, amăgiri, bănuieli. Fără a trăi Crucea lui Hristos, ne îndoim şi îndoim pe alţii, amăgim şi ne lăsăm amăgiţi, bănuim şi ne lăsăm bănuiţi.

Înălţarea Sfintei Cruci sau Naşterea Sfintei Cruci în sufletul fiecărui om înseamnă, dincolo de toate, certitudinea Învierii.

Dumnezeu să ne învrednicească de o astfel de naştere!