Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Tăcerea dinăuntru

Tăcerea dinăuntru

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Augustin Păunoiu - 26 Iunie 2018

Suntem încă în perioada Postului și nevoința noastră în acest timp țintește la câștigarea păcii lăuntrice. Tăcerea, paza gurii cum o numește psalmistul David, ne adună din risipirea cotidiană.

Însă creștinul nu are în vedere atât abținerea de la întâlnirea și vorbirea cu celălalt, cât dobândirea liniștii interioare. Deosebirea dintre cele două, dintre nevorbire sau tăcerea din afară și cea lăuntrică, a fost definită cu claritate de Sfântul Ioan al Gazei într-una dintre scrisorile adresate confraților săi monahi.

Într-o zi, un frate trăitor în obște, găsind că ascultarea lui de tâmplar al mănăstirii îi pricinuia multe tulburări și necazuri, l-a întrebat pe bătrânul Ioan dacă n-ar fi mai bine să plece în singurătate pentru a se nevoi în tăcerea de care, spunea el, vorbesc Părinții pustiei în scrierile lor. Experimentatul eremit i-a răspuns fratelui: „Despre tăcerea de care vorbesc Părinții, tu nu știi ce este, după cum nu știu mulți. Tăcerea aceasta nu înseamnă a tăcea cu gura. Pentru că există un om care grăiește zeci de mii de cuvinte folositoare și lui i se socotește aceasta ca tăcere. Și este altul care grăiește un singur cuvânt deșert și i se socotește ca și când ar fi călcat în picioare toate învățăturile Mântuitorului. Căci El Însuși a zis că, pentru orice cuvânt deșert pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteală în ziua Judecății” (Mt. 12, 36). În concluzie, singura absență a cuvintelor de pe buzele noastre nu ne face virtuoși. Pentru că putem fi lăuntric neliniștiți, agitați.

Așa cum singurătatea nu este un loc geografic, ci o stare sufletească, iar adevărata pustie este în adâncul inimii, la fel și tăcerea adevărată nu se referă la simpla nevorbire, ci la isihia interioară, care presupune o stare la care se ajunge mult mai greu.