Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Repere şi idei Timpul creaţiei

Timpul creaţiei

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 16 Noi, 2019

Din primul verset al Sfintei Scripturi aflăm că „la început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul” (Facerea 1, 1). Acest verset face referire la timpul creaţiei prin cuvintele „la început” sau, după Septuaginta, „întru început”. Explicând acest verset, Sfântul Grigorie de Nyssa afirmă că Scriptura învaţă că Dumnezeu a creat, în rezumat, lumea din prima mişcare a voinţei Lui. Apoi elementele constitutive lumii s-au desfăşurat în succesiune şi ordine, conform înţelepciunii lui Dumnezeu, concretizându-se prin timp, atunci când li se cuvenea să apară.

Mergând pe referatul biblic vedem că sintagma „la început” se regăseşte atât în debutul Facerii, cât şi la începutul prologului Evangheliei Sfântului Ioan. Înţelesurile cu care este utilizată această expresie sunt diferite însă. Prezenţa acestei expresii la începutul textului Septuagintei este interpretată de sfinţii exegeţi ca având atât înţeles propriu, temporal, cât şi metafizic, cu înţelesul de „în principiu”. 

În acest sens, părintele Stăniloae scrie că, „într-un anume sens, toate cele posterioare au fost prevăzute în ceea ce s-a creat la început, şi apoi, în mod special, în cele imediat anterioare, sau ceea ce a fost creat de la început a fost creat de Dumnezeu capabil să primească şi puterea prin care să apară noi ordini. Astfel, totul iese din voia lui Dumnezeu, dar voia Lui se foloseşte şi de cele anterioare”.

Sfântul Vasile cel Mare menţionează despre timp: „Poate că s-a zis: «Întru început a făcut» din pricină că facerea cerului şi a pământului s-a făcut într-o clipită şi în afară de timp, deoarece începutul este ceva indivizibil şi fără dimensiune. După cum începutul căii nu e calea, iar începutul casei nu e casa, tot aşa şi începutul timpului nu e timpul, dar nici cea mai mică parte din timp. Iar dacă cineva s-ar ambiţiona să spună că începutul este timp, ştie acela că împarte începutul în părţile timpului, adică în început, în perioada de la mijloc şi în perioada de la sfârşit. Este însă cu totul de râs să te gândeşti la un început al începutului”.