Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Reportaj „În muzică nu ai voie să fii rutinat”

„În muzică nu ai voie să fii rutinat”

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Reportaj
Un articol de: Raluca Brodner - 13 Noiembrie 2017

O apariţie constantă pe scena concertelor camerale, un pedagog iubit de studenţii de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Un nume modulat de talent şi menit succesului. Pianista Steluţa Radu a revenit de curând în atenţia publicului cu prilejul desfăşurării în premieră a Festivalului Internaţional „Majura - Momente Muzicale Magice”, în cadrul căruia a avut loc a doua ediţie a Concursului Internațional de Duo „Suzana Szörenyi”. Ideea acestui amplu eveniment, de a cărui organizare s-a ocupat împreună cu alţi câţiva profesionişti, îi aparţine muzicienei.
Zâmbitoare, deschisă dialogului, modestă, în comparaţie cu darul primit de Sus, astfel înţelege pianista Steluţa Radu să se manifeste indiferent de împrejurare. Pianul, pe care îl recunoaşte ca „rege al instrumentelor”, i-a fost din copilărie un bun prieten. Părinţii, Aurel (jurnalist) şi Maria Jujatu Radu (asistent medical), ambii iubitori de muzică, au făcut eforturi mari pentru ca fiica lor să-şi clădească o carieră în domeniu, iar visul li s-a împlinit. Steluţa familiei Radu a avut priceperea şi răbdarea să-şi croiască drum într-o lume în care pianiştilor nu le este uşor să răzbată, după cum spune ea însăşi: „Dacă ne uităm la o orchestră simfonică, observăm că sunt 40-50 de violonişti şi, eventual, un pianist, destinat din start să fie pianist solist (puţini dintre noi reuşesc), ori muzician într-o formaţie camerală, acompaniator şi/sau profesor. După părerea mea, muzicianul complex este acela care le îmbină pe toate. Eu am trecut prin toate etapele şi Îi mulţumesc lui Dumnezeu. Fiind o fire emotivă şi timidă, deşi nu s-ar zice, El m-a ajutat şi mi-a deschis căile în aşa fel, încât am pornit pe solistică, unde am avut realizări frumuşele, însă recunosc că marea mea dragoste pe linie profesională este muzica de cameră. Consider că este regina muzicii, fiindcă realizează o comunicare ce transcende vorbele. Un pianist îşi face greu loc în lumea muzicienilor, însă munca şi pasiunea îl pot scoate din anonimat”.

Legătura cu divinitatea este pentru profesoara de pian o lege nescrisă. Adesea, când cântă, o face ca şi când s-ar ruga: „Prin muzică Îi închin lui Dumnezeu esenţa fiinţei mele. Este cel mai autentic mod de a mă exprima”. Sunt câteva pagini ale unor compozitori care o trimit cu gândul la Tatăl ceresc, precum cele plăsmuite de Schubert, Brahms, Beethoven, Mozart, oameni „atinşi de aripa harului”. În aceeaşi măsură, le poartă o vie consideraţie Mihaelei Martin, Adelinei Oprean şi lui Cristian Florea, mari muzicieni români, cu care a colaborat de-a lungul timpului. „Ei nu mai sunt ­de mult în România. Din păcate, toţi au simţit că se pot împlini în afara graniţelor ţării”.

De ce nu aţi rămas în străinătate?

Steluţa Radu răspunde: „Întotdeauna am gândit că dacă tot ce este bun pleacă din ţară, cum mai putem ajuta generaţiile care vin? Au şi ei nevoie să progreseze. Am sperat şi sper ca ţara aceasta să rămână sub binecuvântare. Sunt mulţi oameni capabili în toate domeniile. Îmi pare rău de cei care pleacă, pentru că ei aici s-au format, aici şi-au pus bazele şi tot aici îşi au rădăcinile. Mai mult, decizia mea de a rămâne a fost determinată de părinţii mei, care au făcut multe sacrificii pentru mine. Am fost singurul lor copil şi nu i-am putut lăsa singuri”.
La rândul lor, mulţi tineri de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, studenţi în cadrul Catedrei de pian principal, unde predă doamna Radu, sunt tentaţi să emigreze. „Singurul argument pe care îl ofer de fiecare dată se leagă de responsabilitatea vizavi de urmaşi. Pe de altă parte, eu am rămas în România deoarece aveam idealuri şi încă le am, dovadă că organizez împreună cu câţiva parteneri un festival şi un concurs internaţional. În muzică nu ai voie să fii rutinat”.

Prima ediţie a Festivalului Internaţional „Majura - Momente Muzicale Magice” şi Concursul Internațional de Duo „Suzana Szörenyi”, ajuns la a doua ediţie și desfășurat luna trecută, a căpătat deja o mare deschidere. Anul acesta au fost 52 de duouri (faţă de 21, anul trecut), respectiv 104 concurenţi din 18 ţări, de pe patru continente, și a consemnat un succes. Pe viitor, pianista Steluţa Radu intenţionează să despartă cele două proiecte - festivalul, respectiv concursul -, pentru ca fiecare să crească independent. „La anul vom face numai festivalul, iar peste doi ani vom avea doar concursul. Acesta din urmă este un omagiu adus Suzanei Szörenyi, o mare pianistă, profesoară şi un suflet cu totul şi cu totul special. A fost un om profund, generos, gingaş, sensibil. A fost cea mai bună prietenă a mea. În memoria dânsei am făcut acest concurs şi am organizat totul în colaborare cu Viorica Rădoi, Mioara Bâscă şi Răzvan Apetrei”.

Variaţiuni pe teme profesionale

Steluţa Radu a început studiul pianului la vârsta de 6 ani. În anul 1978 a absolvit Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, unde s-a afirmat ca o talentată pianistă. I-a avut  profesori pe Dan Grigore şi Gheorghe Halmos (pian), Irina Staicu (muzică de cameră), Victoria Ştefănescu şi Suzana Szörenyi (acompaniament vocal şi instrumental). Încă din timpul studiilor, a participat la mai multe concerte şi recitaluri susţinute în Capitală şi în alte oraşe din România.

Este conf. univ. dr. la Catedra de pian principal a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi autoarea a două volume de specialitate dedicate compozitorului Pascal Bentoiu.
A obţinut premii la mai multe concursuri internaţionale: „Jeunesses musicales” (Belgrad, 1977); la Colmar (Franţa, 1977); în Geneva (Elveţia, 1977) şi cel din München (Germania, 1984). De asemenea, a realizat numeroase turnee în: Italia, Cehia, Slovacia, Rusia, Letonia, Estonia, Lituania, Grecia, Iugoslavia, Belgia, Franţa, Andora, Canada, Spania, Elveţia, Republica Moldova, Ungaria, Japonia. A fost invitată să participe la festivalurile internaţionale de la: București, Fermo, Salonic, Bordeaux și Halle. Dedicată întru totul muzicii, a ţinut cursuri de perfecţionare în Italia şi a făcut parte din juriile unor concursuri naţionale şi internaţionale.

În 30 ani de activitate, conf. univ. dr. Steluţa Radu a colaborat cu numeroşi muzicieni de prestigiu: Cristian Mandeal, Remus Georgescu, Mihaela Martin, Gabriel Croitoru, Cristina Anghelescu, Alexandru Tomescu, Marco Fornacciari, Diana Lighetti, Marin Cazacu, Heinrich Klug, Mihail Jojatu, Mihai Marica, Ovidiu Bădilă, Dorin Marc, Claudio Gonella, Adrian Jojatu, Pierre Yves Artaud, Ion Bogdan Ştefănescu, Ruxandra Donose, Ioana Bentoiu, Ionel Voineag, Eduard Tumagianian, „Livschitz” - trio, „Christopher” - quartet, „Aria” - quartet, „Enescu” - trio etc.