Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în biserică: Darurile pe care le aducem pentru slujirea dumnezeieştii Liturghii

Sfaturi practice în biserică: Darurile pe care le aducem pentru slujirea dumnezeieştii Liturghii

Un articol de: Pr. Conf. Dr. Lucian Farcaşiu - 13 Mai 2010

Dumnezeiasca Liturghie este împreună-lucrare a preotului şi a credincioşilor, deopotrivă. Toate darurile pe care preotul le aduce lui Dumnezeu din partea sa şi a credincioşilor exprimă această împreună-lucrare în care suntem angajaţi.

Credincioşii aduc la Sfânta Liturghie, alături de pomelnice, şi darurile care sunt jertfite în cadrul acesteia: pâinea, vinul, lumânările şi apa. Acest fapt arată că venirea noastră la Sfânta Liturghie nu este doar o simplă prezenţă, ci implică şi participare, atât în ceea ce priveşte antrenarea în cântarea şi în înţelegerea cu mintea a cuprinsului rugăciunilor, cât şi în ceea ce priveşte aducerea darurilor pentru slujba Sfintei Liturghii.

Darurile folosite la săvârşirea Liturghiei trebuie să fie curate şi bune. Astfel, pâinea pe care credincioşii o aduc la Sfânta Liturghie sub forma prescurii trebuie să fie făcută din grâu curat, coaptă şi bine dospită, nu prea sărată, având un gust firesc. Prescura nu o poate face decât o persoană integrată în ritmul liturgic al vieţii bisericii, care trăieşte într-o deplină curăţie sufletească şi trupească. De aceea este foarte important ca cel (cea) care face prescurile să le facă numai cu acordul şi binecuvântarea preotului, fiind absolut nefiresc să fie folosite prescuri făcute în mod impropriu de către oricine, fără ştiinţa preotului, la brutărie sau într-un loc nepotrivit.

Vinul, de asemenea, trebuie să fie făcut din struguri, având un gust firesc, neoţeţit, bun de băut şi curat, nefiind amestecat cu nici un fel de alte băuturi sau mirodenii. Nu este îngăduit să se folosească vin făcut din alte fructe, în afara viţei-de-vie.

Lumânările care ard în timpul slujbei trebuie şi ele să fie făcute din ceară curată, fiind produse în atelierele de lumânări ale Bisericii şi nu de către altcineva, pentru a avea garanţia grijii cu care au fost lucrate.

Apa cu care se amestecă vinul în Sfântul Potir trebuie să fie apă curată, de izvor, proaspătă şi bine păstrată.

Grija pentru curăţia şi buna pregătire a darurilor care sunt aduse la Sfânta Liturghie stă în seama preotului, dar şi a credincioşilor care le aduc.

Credincioşii trebuie să ştie, atunci când le aduc la Biserică, că ei trebuie să-I aducă lui Dumnezeu ceea ce au mai bun, aducând darul lor cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste. Pentru a fi sigur că aceste daruri sunt curate şi bine pregătite, preotul trebuie să fie cu purtare de grijă şi cu mare băgare de seamă încă din seara dinaintea săvârşirii Sfintei Liturghii, constatând cu atenţie dacă ele sunt aşa cum trebuie să fie.

Toate acestea arată grija pe care o purtăm, preoţi şi credincioşi, Sfintei Liturghii, deci lui Hristos care se jertfeşte de fiecare dată în chip nesângeros, sub forma pâinii şi a vinului pe Sfânta Masă, prefăcându-le pe acestea în Trupul şi Sângele Său.