Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în biserică: Săptămâna Sfintelor Patimi în viaţa creştinului ortodox

Sfaturi practice în biserică: Săptămâna Sfintelor Patimi în viaţa creştinului ortodox

Un articol de: Pr. Conf. Dr. Lucian Farcaşiu - 30 Martie 2010

Rânduiala liturgică a Bisericii pentru Săptămâna Sfintelor Patimi ale Domnului este una intensă, cuprinzând de luni până miercuri săvârşirea Vecerniei, împreunată cu Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite şi apoi slujba Deniei.

Denia fiecărei zile din această săptămână pune înaintea ochilor duhovniceşti ai creştinului o anumită tematică, care are rostul de a genera în sufletul acestora o mai intensă trezvie duhovnicească şi a unei pregătiri lăuntrice pentru Patima cea mântuitoare a Domnului. Astfel, Denia de Duminică seara, pentru ziua de luni aşază înainte pilda smochinului neroditor care a fost blestemat de către Domnul şi a dreptului Iosif din Vechiul Testament, numit în Triod "cel preafrumos". Pildele acestea ne cheamă la rodire duhovnicească pentru a nu cădea sub blestemul celor ce nu aduc rod în inima lor şi a ne înfrumuseţa sufletul cu virtuţi, asemenea dreptului Iosif, fiul patriarhului Iacov.

Denia de luni seară, pentru ziua de marţi ne îmbie pilda celor zece fecioare, învăţându-ne să fim pregătiţi oricând pentru sfârşitul vieţii acesteia pământeşti şi pentru a putea da răspunsul cel bun la înfricoşătoarea judecată a lui Hristos.

Marţi seară, Denia pentru ziua de miercuri ne propune spre luare aminte pilda femeii celei păcătoase care a uns picioarele Domnului cu mir, ştergându-le cu părul capului ei, adică chipul întoarcerii unei desfrânate la viaţa în Hristos şi în acelaşi timp fapta ruşinoasă a lui Iuda, prin care acesta L-a vândut pe Domnul şi Învăţătorul său, pentru un câştig lumesc.

Joi dimineaţă se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, împreunată cu Vecernia acestei zile, pomenind şi actualizând Cina cea de Taină în cadrul căreia Mântuitorul Hristos a instituit Dumnezeiasca Liturghie, împărtăşindu-i pe Apostolii Săi cu Trupul şi Sângele Său, sub chipul pâinii şi al vinului. Tocmai de aceea, la Sfârşitul acestei Sfinte Liturghii se citeşte cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur la împărtăşirea credincioşilor.

Joi seară se săvârşeşte Denia Vinerii celei Mari, cunoscută şi sub numele de Denia celor 12 Evanghelii, care relatează şi actualizează toate suferinţele răbdate de Mântuitorul Hristos pentru noi.

Vineri dimineaţa se săvârşeşte slujba Ceasurilor Împărăteşti, adică ceasurile privegherii creştinilor la Patima lui Hristos, Împăratul lor. Imediat după-amiază se săvârşeşte Denia punerii în mormânt, când Sfântul Epitaf este scos în mijlocul Bisericii, actualizând punerea trupului mort al Domnului de către Iosif şi Nicodim în mormânt, iar seara se săvârşeşte slujba Prohodului Domnului cu procesiunea din jurul Bisericii, care actualizează drumul făcut de cei doi "ucenici de taină", cu trupul Domnului, de la Cruce până la mormânt.

În Sâmbăta cea Mare se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, împreunată cu Vecernia acestei zile, actualizând minunea Pogorârii lui Hristos cu sufletul la iad pentru a-i dezlega pe cei din veac ţinuţi acolo.

Ca rânduială de postire, de luni până miercuri seară, creştinii ţin post aspru până seara, când gustă fiertură de legume fără untdelemn, hrană uscată şi fructe. În Joia Mare, pentru bucuria Sfintei Liturghii este dezlegare la untdelemn şi vin până la vremea săvârşirii Deniei. Vinerea Mare este zi de post aspru, creştinii negustând şi nebând nimic până sâmbătă după Liturghia Sâmbetei celei Mari, când mănâncă iarăşi fiertură fără untdelemn, hrană uscată şi fructe.