Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Teologie și spiritualitate Theologica Cronologia creştină şi Sfântul Dionisie Exiguul

Cronologia creştină şi Sfântul Dionisie Exiguul

Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 03 Sep, 2019

Timpul este perceput în creș­tinism drept cadrul în care se manifestă revelația dumnezeiască și întru care se lucrează mântuirea omului și sfințirea zidirii pe întreg parcursul istoriei. Lumea și timpul sunt înţelese în creștinism ca fiind create „din nimic” de către Dumnezeu. De aceea, pentru Biserică, în calitatea sa de „Trup al lui Hristos” și „comuniune în Hristos”, măsurarea timpului constituie o convenție. Însă, întrucât Biserica trăiește și se mișcă în mijlocul lumii, chiar dacă nu este „din lumea aceasta” (Ioan 18, 36), a primit de-a lungul vremii calendarele aflate în uz în societățile în sânul cărora au trăit credincioșii săi și au dus lupta mântuirii lor. Nu trebuie omis faptul că, din perspectivă creștin-ortodoxă, mântuirea nu reprezintă o fugă din timp și din lume, ci biruința asupra răului din lume, asupra păcatului.

Până în secolele VI-VII, lumea creștină întrebuințează calendarele locale sau naționale și se slujește de sistemul de măsurare a timpului folosit de păgâni. În anul 691 d.Hr. a fost rânduit, prin canonul 3 al Sinodului Trulan (Sinodul V-VI Ecumenic), calculul creștin al vechimii universului, socotind „facerea” (crearea) sa cu 5.508 ani înainte de întruparea lui Hristos.

Socotirea anilor de la Naș­terea lui Iisus Hristos începe din secolul al VI-lea. Noul sistem a fost conceput de Sfântul Dionisie Exiguul. El s-a născut în Scythia Minor, Dobrogea de astăzi, în jurul anului 465. A intrat într-o mănăstire dobrogeană încă din copilărie, dar, datorită formaţiei sale duhovniceşti şi teologice deosebite, a fost chemat la Roma de papa Ghelasie (492-496). Aici a fost închinoviat la Mănăstirea „Sfânta Anastasia”, ctitoria Sfân­tului Împărat Constantin cel Mare. A primit însărcinarea de a se ocupa de arhiva Cancelariei Pontificale, reorganizând-o şi devenind noul ei fondator. Sfârşitul vieţii a fost în anul 545, în localitatea italiană Vivarium. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în şedinţa din 8 iulie 2008, l-a trecut în rândul sfinţilor cu data de prăznuire 1 septembrie.