Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Teologie și spiritualitate Theologica Ierarhizarea sfinţilor în slujbele Bisericii

Ierarhizarea sfinţilor în slujbele Bisericii

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 30 Aug, 2019

Dacă vorbim de o ierarhizare a sfinților, acest lucru îl face în mod teologic Biserica prin intermediul cultului. Teologia cea mai înaltă a Bisericii își găsește expresia în cultul acesteia. Prin urmare, din moment ce există cultul, care reprezintă modul de trăire al Bisericii de-a rândul veacurilor cu prezența și cu Harul Duhului Sfânt, acolo vom găsi foarte multe răspunsuri și lămuriri. Mai întâi de toate, observăm că Maica Domnului deține întâietatea.

Pentru a înțelege cum Biserica noastră a stabilit o ierarhie a sfinților ei, trebuie să observăm pe cine pomenește preotul în rugăciunea „Mântuiește, Doamne, poporul tău…” de la Utrenie. De asemenea, să vedem pe cine pomenește în rugăciunea „Stăpâne Mult Milostive…” de la Litie. De asemenea în apolis, fie că este la Vecernie, Utrenie, Sfânta Liturghie sau Pavecerniță, indiferent de slujbă: „Pentru rugăciunile Preacuratei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria, cu puterea Cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, cu ocrotirile cinstitelor şi cereștilor netrupeşti Puteri, pentru rugăciunile cinstitului şi slăvitului Proroc, ­Înaintemergătorul şi Botezătorul Ioan” și celelalte.

De asemenea, înțelegem în ce fel Biserica a făcut o ierarhizare a sfinților, dacă observăm cum sunt pomeniți acești sfinți în rânduiala Proscomidiei. Acolo preotul scoate 9 miride numite și „cele 9 cete”, iar în cadrul fiecăreia din cele 9 cete el pomenește numele sfinților, care sunt și ele grupate, și acolo se vede ordinea în care sunt pomeniți sfinții.

Dacă ar fi să ne luăm după apolisuri și ecfonise, putem stabili o ordine. Mai întâi este pomenită Maica Domnului. Urmează apoi pomenirea Sfinților Îngeri, a Sfântului Ioan Botezătorul, ierarhii, mucenicii, cuvioșii, fie de parte bărbătească, fie de parte femeiască. Pomenirea se încheie cu numele Sfinților Ioachim și Ana. Pentru că din ei s-a născut Maica Domnului. Așadar, cu rostirea numelui Maicii Domnului începem și cu pomenirea „Sfinților și Drepţilor dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana” terminăm, fiindcă ei sunt cei ce au născut-o pe cea din care S-a născut Mântuitorul neamului omenesc.