Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Teologie și spiritualitate Theologica „Nașterea ta, de Dumnezeu Născătoare ­Fecioară, a vestit bucurie la toată lumea”

„Nașterea ta, de Dumnezeu Născătoare ­Fecioară, a vestit bucurie la toată lumea”

Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 04 Sep, 2019

În a opta zi de la începutul anului bisericesc, Biserica noastră sărbătoreşte Naşterea Prea­sfintei Fecioare Maria (8 septembrie). Preasfânta, după cum ne sugerează și termenul, este deasupra tuturor sfinților, pe care îi întrece prin neprihănire, smerenie și ascultare. Pr. George Florovsky spune: „Nașterea Maicii Domnului, într-un anume fel, aparține tainei mântuirii”, iar troparul sărbătorii exprimă: „Nașterea ta, de Dumnezeu Născătoare Fecioară, a vestit bucurie la toată lumea. Că din tine a răsărit Soarele dreptăţii, Hristos Dumnezeul nostru”.

Despre Naşterea Maicii Domnului aflăm din lucrarea apocrifă „Protoevanghelia lui Iacov”. Din aceasta aflăm numele părinţilor Maicii Domnului, Ioachim şi Ana, că nu aveau copii, originea lui Ioachim din neamul regal al lui David. Aici vedem durerea şi lacrimile acestei perechi pentru că nu aveau copii, precum şi rugăciunile şi posturile lor pentru dobândirea unui prunc. Din această relatare aflăm că Naşterea Maicii Domnului este vestită de înger după o lungă perioadă de sterpiciune a părinţilor ei. Tot un înger este cel care vesteşte naşterea altor persoane biblice: a lui Samson, a lui Samuel, a Sfântului Ioan Botezătorul. Însă Naşterea Maicii Domnului este diferită, pentru că este „înnoirea lui Adam şi chemarea Evei şi izvorul ne­stricăciunii, prin care noi ne-am îndumnezeit şi din moarte ne-am mântuit…” (Slava Litiei sărbătorii Naşterii Maicii Domnului).

Comparaţia dintre Sfânta Ana, mama Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, şi altă femeie stearpă a Sfintei Scripturi o face în chipul cel mai frumos a treia stihiră a Vecerniei sărbătorii Naşterii Maicii Domnului: „Măcar că, prin vrerea lui Dumnezeu, şi alte fericite femei sterpe au odrăslit, dar Maria a strălucit mai presus decât toţi cei născuţi, cu dumnezeiască cuviinţă. Căci prin maică neroditoare în chip preamărit născându-se, a născut cu trup pe Dumnezeul tuturor mai presus de fire, din pântece fără sămânţă…”

Aşa cum vedem în aproape toate troparele slujbei Naşterii Maicii Domnului, sfinţii imnografi subliniază, în paralel cu Naşterea Preasfintei, şi rolul ei de Maică a lui Dumnezeu. Mai mult încă, în dezlegarea sterpiciunii Sfintei Ana, întrezărim - potrivit învăţăturii Părinţilor Bisericii - dezlegarea sterpiciunii firii omeneşti, care se va desfăta de roadele dumnezeiescului har.