Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Chipul lui Hristos, Dumnezeu şi Om adevărat

Chipul lui Hristos, Dumnezeu şi Om adevărat

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 02 Aug, 2019

Biserica Ortodoxă a păstrat nealterat chipul lui Hristos, fiind­că L-a văzut permanent ca Dumnezeu şi Om adevărat.

Dezintegrarea unităţii divino- umane a chipului lui Hristos nu constituie însă un fenomen nou. Primul dintre cei care au întreprins o tentativă în acest sens a fost Arie, care considera, în secolul al 4-lea, că Iisus Hristos nu este Dumnezeu, ci o simplă creatură a Tatălui, om desăvârşit, dar numai om.

Luminaţi de Duhul Sfânt, Sfin­ţii Părinţi au realizat însă că la baza arianismului se află dualismul gândirii antice, bazat pe opo­ziţia dintre lumea inteligibilă şi lumea sensibilă, care exclude ideea de raţiune sau „logos” din esenţa lumii naturale, considerată a-logică, iraţională şi păcătoasă în esenţa ei.

Pornind de la crearea lumii din nimic de către Logosul divin (Ioan 1, 1-3), Sfinţii Atanasie cel Mare şi Maxim Mărturisitorul au depă­şit opoziţia dintre lumea sensibilă şi cea inteligibilă, arătând pentru prima dată, din punct de vedere cosmologic, că lumea inteligibilă şi lumea sensibilă sunt unite între ele prin aceeaşi ordine raţională a creaţiei, care are izvorul ei în Logosul etern al Tatălui, prin Duhul Sfânt. Sfântul Atanasie spune că Logosul divin Îşi întinde puterile pretutindeni şi nu lasă nimic gol de prezenţa Lui, că ţine cele văzute şi cele nevăzute pe toate împreună, şi pe fiecare în parte, şi că alcătuieşte o singură şi unică ordine armonioasă a întregii creaţii. El însuşi rămâne ne­mişcat, dar mişcându-le pe toate după bunăvoinţa Tatălui. Datorită acestei ordini raţionale, care depă­şeşte opoziţia dintre lumea sensi­bilă şi cea inteligibilă, Logosul poate veni întru ale Sale, ca să Se întrupeze şi să transfigureze lu­mea sensibilă. Această ordine ar­monioasă a creaţiei, în­temeiată pe existenţa şi lucrarea Logosului etern al Tatălui, a permis hristologiei Bisericii Ortodoxe să păs­treze peste veacuri chipul intact al lui Hristos ca Dumnezeu şi Om.