Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede

Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 12 Iun, 2019

În articolul al 8‑lea din Simbolul Credinţei mărturisim credinţa în Duhul Sfânt şi spunem: „Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin proroci”. Aceste cuvinte arată că Sfântul Duh este întru totul egal cu Tatăl şi cu Fiul, fiind veşnic, atotputernic, atotştiutor, pretutindeni de faţă, cuvenindu‑I‑se aceeaşi închinare şi slavă ca şi Tatălui şi Fiului. Atunci când ne închinăm şi dăm slavă Tatălui şi Fiului, trebuie să ne închinăm şi să dăm slavă şi Sfântului Duh, căci e nedespărţit de Tatăl şi de Fiul. Sfântul Duh este de o fiinţă cu Tatăl şi cu Fiul. El este în Tatăl şi în Fiul, precum şi Fiul este în Tatăl şi în Sfântul Duh, şi Tatăl, în Fiul şi în Sfântul Duh. Toate cele trei Persoane ale Sfintei Treimi au o singură fiinţă, voinţă, putere şi slavă, o singură Dumnezeire, arătată în trei Ipostasuri. Este un singur Dumnezeu în trei Persoane, aşa cum soarele are disc, rază şi lumină, dar e un singur soare, după cum arată Sfântul Atanasie cel Mare.

Sfântul Duh purcede de la Dumnezeu Tatăl, ceea ce arată că e din Tatăl, dar nu prin naştere ca Fiul, ci prin purcedere. Ce este însă purcederea şi prin ce se deosebeşte ea de naştere, Biserica n‑a căutat să lămurească, pentru că nici Dumnezeu nu a descoperit. De aceea, Sfinţii Părinţi au luat aceste cuvinte întocmai aşa cum se află în Evanghelia lui Ioan (15, 26) şi le‑au pus în Simbolul Credinţei: „Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul adevărului; Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine”. Despre purcederea Sfântului Duh din Tatăl, Biserica învaţă că ea e dinainte de veci, ca şi Naşterea Fiului, căci niciodată n‑au fost Tatăl şi Fiul fără Duhul. Naşterea Fiului şi purcederea Duhului din Tatăl sunt deodată, din veci. Aşa cum îndată ce există focul, există şi lumina, şi căldura lui, tot astfel, din veşnicie, de când există Tatăl, există şi Fiul prin naştere şi Duhul Sfânt prin purcedere din Tatăl.