Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Dumnezeu a făcut cerul şi pământul şi toate câte sunt în ele

Dumnezeu a făcut cerul şi pământul şi toate câte sunt în ele

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 20 Aug, 2019

Teologia ortodoxă despre crearea lumii se fundamentează pe Sfânta Scriptură şi pe învăţătura de credinţă a Sfinţilor Părinţi. Încă din veacul al patrulea, Sfântul Vasile cel Mare subliniază că textul Scripturii nu trebuie folosit pentru a stăvili eforturile umane de a înţelege lumea, pentru că nu este destinat să ţină locul tuturor datelor cunoaşterii despre lume: „Când Moise a spus: «întru început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul», a trecut sub tăcere apa, aerul, focul şi toate acelea care se nasc din aceste elemente; că acestea erau în univers ca nişte completări ale lumii; dar istoria facerii lumii le-a lăsat la o parte pentru a deprinde mintea noastră cu cercetarea; i-a dat puţine date, ca să mediteze asupra celor care nu s-au spus”.

Ca să înţelegem gândirea patristică despre crearea lumii, cele mai sugestive sunt cuvintele Sfântului Ioan Damaschin (cel care a sintetizat întreaga teologie patristică de până la el) despre creaţie: „Însuşi Dumnezeul nostru, proslăvit în Treime şi Unime, a făcut cerul şi pământul şi toate câte sunt în ele, aducând pe toate de la neexistenţă la existenţă. Pe unele, cum sunt cerul, pământul, aerul, focul şi apa, nu le-a făcut din o materie preexistentă; pe altele, cum sunt vieţuitoarele, plantele, seminţele, le-a făcut din cele care au fost create de El. Acestea s-au făcut la porunca Creatorului din pământ, apă, aer şi foc”. Sfântul Ioan Damaschin menţionează că vieţuitoarele, plantele şi seminţele au fost făcute din materia creată înainte de apariţia lor și precizează că acestea au apărut la porunca lui Dumnezeu. Esenţial în acest act este cuvântul creator de viaţă al lui Dumnezeu, prezenţa permanentă a lui Dumnezeu în actul creaţiei.

În concluzie, învăţătura despre creaţie nu se confundă cu mitologia, pentru că lumea are un început al existenţei şi nu este coeternă cu Dumnezeu. Lumea îşi datorează existenţa exclusiv puterii lui Dumnezeu. Atât lumea, cât  şi omul au un început şi vor avea şi un sfârşit, deoarece lumea nu este din veci, pentru că a apărut în timp şi trebuie să-şi sfârşească odată existenţa temporală.