Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia de Duminică Paşi spre Împărăţie, paşi spre Înviere

Paşi spre Împărăţie, paşi spre Înviere

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia de Duminică
Un articol de: Ioan Chirilă - 11 Feb 2015

Duminica Înfricoşătoarei judecăţi (a Lăsatului de sec de carne) Mt. 25, 31-46

Zis-a Domnul: Când va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale. Şi se vor aduna înaintea Lui toate neamurile şi-i va despărţi pe unii de alţii precum desparte păstorul oile de capre. Şi va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi Împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii. Căci flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine. Atunci, drepţii Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând şi Te-am hrănit? Sau însetat şi Ţi-am dat să bei? Sau când Te-am văzut străin şi Te-am primit, sau gol şi Te-am îmbrăcat? Şi când Te-am văzut bolnav sau în temniţă şi am venit la Tine? Iar Împăratul, răspunzând, va zice către ei: Adevărat zic vouă: Întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai mei prea mici, Mie Mi-aţi făcut. Atunci va zice şi celor de-a stânga: Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este pregătit diavolului şi îngerilor lui. Căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu mi-aţi dat să beau; străin am fost şi nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat. Atunci vor răspunde şi ei, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin sau gol, sau bolnav, sau în temniţă şi nu Ţi-am slujit? El însă le va răspunde, zicând: Adevărat zic vouă: Întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceşti prea mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut. Şi vor merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţa veşnică.

Suntem pe calea care du­ce spre înviere, oa­re avem de ce să ne înfricoşăm? Cel ca­re a găsit smerita rugăciune a vameşului va spune: nicidecum, vino Doamne! Cel care şi-a venit în sine ne arată că pă­şim spre braţele părinteşti şi ne în­deamnă zicând şi el: nicidecum, ci vino, Hristoase, şi as­cun­­de-Mi cu Tine în Tatăl veş­ni­cia firii mele! Iar cei care as­tăzi am auzit cuvântul E­van­ghe­liei şi suntem încredinţaţi că Fiul lui Dumnezeu vine a do­ua oară, spunem: Nicidecum, căci, din cuvintele Evangheliei, ce­le dulci buzelor mele, din ca­re am dobândit toată price­pe­rea şi văd calea, căci lumină îmi sunt, şi întrevăd iarăşi fă­clia vâlvâietoare a heruvimului şi ştiu să grăiesc şi să spun că Dom­nul, iată Domnul vine! Şi nu ne înfricoşăm, căci ştim că El este plinirea nădejdii noastre.

Cuvintele Domnului, cuvin­te lămurite în foc ca aurul în to­pitoare, sunt, pentru noi, în­cre­dinţare şi izvor de înmulţire a credinţei, căci nu ai cum să nu te cutremuri şi nici cum să nu te înfricoşezi când, în susurul rugăciunii, Îi auzi paşii pe ca­le şi în jur vezi cădere, sfărâ­ma­­re, dezbinare, suficienţă de si­ne, nepăsare. Te înspăimântezi deoarece fiecare cădere es­te şi căderea ta, fiecare rupere es­te şi o sfâşiere din tine. Te în­fri­coşezi deoarece îi vezi chipul fru­mos cum e sluţit în lut şi cum e înecat în foc şi lăcrimezi şi strigi: Ai milă de noi, nu-ţi în­toar­ce faţa Ta, nu ne uita până în sfârşit, iar dacă ei se duc, se duc acolo, Tu Cel care ai fost ră­coare în cuptor şi lumină în ia­dul cel mai de jos, fii nouă totul întru toate! E un paradox, El vine, Împărăţia Sa se apro­pie şi noi nu venim. Oare, chiar nu mai ştim să păşim în în­vi­e­re? De aceea, fraţilor, să do­bân­dim şi să ne înmulţim price­pe­rea din cuvintele Lui.

Ziua Domnului, zi de încercare

Imaginea şi ideea înfricoşă­toa­rei judecăţi ne vine din cu­vin­­tele vestirilor profetice. Ei, pro­feţii, au vestit venirea zilei Dom­nului şi, într-adevăr, nu au numit-o o zi de bucurie, ci o zi întunecată, de încercare, fiind asociată cu o suită de acte sau evenimente dramatice şi ca­tastrofice. Acestea toate le pu­teţi vedea citind Isaia 13, 6.9; Iezechiel 13, 5; Ioil 1, 15; 2, 1.11; 3, 14; Amos 5, 18-20, So­fo­nie 1, 7.14 şi celelalte locuri. Dar, pentru noi, cuvântul lui Isa­ia din capitolul 9, 1 are pu­te­­rea de a ne încredinţa că, pes­te tot, cel care crede în lumină va străluci. Ziua aceasta este un ultim pas de încercare, aşa cum se poate vedea în icoana mă­năstirilor moldave, o în­cer­ca­­re din care se poate cădea, şi, de aceea, rămâne în străfundul su­fletului nostru un dram de ne­încredere în noi înşine, dram ce nu poate fi spulberat decât prin rugăciunea care-i semn al le­­găturii noastre neîncetate cu El. De aceea, să ne îndemnăm zi­când: Înmulţeşte-ne credinţa, spo­reşte cuvintele Tale în ini­ma şi pe buzele noastre, când mă plec ridică-mă, Tu, Cel ce eşti începutul învierii tuturor.

Până la acea zi, ştiută doar de Tatăl, dar cunoscută-n Tre­i­mea cea pururea fiitoare, să în­ţe­legem cât de necuprinsă şi ne­ostoită este iubirea lui Dum­nezeu pentru noi. Şi de unde vom pricepe acestea de nu din Scri­pturi?

Mergem spre ceea ce cunoaştem

Când Mântuitorul s-a înăl­ţat la cer - ne spune Sfântul E­van­­ghelist Luca (Lc. 24, 51 şi F. Ap. 1, 9-10) -, El ne binecuvân­ta, iar îngerii ne vesteau a doua ve­nire. Aşadar, întregul orizont al mergerii noastre înspre Îm­pă­răţia lui Dumnezeu este un ori­zont al nădejdii animate de cre­dinţa noastră în cuvintele Lui, care ne spun: astfel va şi ve­ni. Deci, noi păşim constant spre încredinţarea cuvintelor Lui, spre venirea Lui. Se cuvi­ne, aşadar, să înţelegem că, ori­când ar fi ziua şi ceasul acela, pe noi trebuie să ne găsească mer­gând înspre Sine. Cât de plin de adevăr este cuvântul A­pos­­tolului Pavel, care ne în­deam­nă ca, prin slujirea noas­tră, să ne îmbrăcăm cu platoşa drep­tăţii, mijlocul să ne fie în­cins cu adevărul, picioarele să ne fie gata de drum pentru E­van­ghelia păcii (Efes. 6, 14-15), căci şederea noastră aici este vre­­melnică şi se cuvine ca me­reu să păşim spre creşterea noas­tră cea veşnică din har în har.

Aşadar, cuvintele cu care în­ce­pe pericopa de azi sunt cele ca­re creează joncţiunea de ima­gi­ne şi ideatică cu momentul Înăl­ţării Domnului, sunt cuvin­te ce se cuvine a fi cunoscute no­uă, căci ele reflectă unitatea tran­scendentă a slujirii hristi­ce. Dar, pentru a înţelege a­ceas­­tă unitate, este nevoie să ne ajutăm de două făgăduinţe fă­cute nouă de Hristos Dom­nul: Unde sunt doi sau trei adu­naţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor (Mt. 18, 20) şi celălalt cuvânt: Iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfâr­şitul veacurilor (Mt. 28, 20). Şi din ele să înţelegem că a­ceas­tă prezenţă continuă a Lui cu noi este cea care ne preci­zea­ză telosul mergerii noastre, a­di­că mergem spre ceea ce cu­noaş­­tem, spre Hristos Domnul sla­vei taborice şi al slavei Înăl­ţă­rii Sale. Acestea trebuie să le sta­tornicim în noi înşine pentru a putea să nu pierdem din noi izvorul nădejdii noastre, ca­re nu este altul decât Domnul Cel Înviat şi împreună cu noi ve­cuitor. Când, însă, înţelegem a­ceasta, începem să pricepem de ce pericopa de azi foloseşte ex­presia „unuia dintre aceştia prea mici ai Mei“, fiindcă tot El ne-a spus: De nu veţi fi ca şi co­pii, nu veţi intra în Împărăţia ce­rurilor. Vedem cum se leagă în­treolaltă cuvintele vestirilor şi putem înţelege că mergerea noas­tră spre Împărăţie este a­ni­mată de aceste cuvinte ale veş­niciei prin care noi putem simţi dulceaţa şi mângâierile ra­­iului atunci când ele sunt a­şe­­zate de buzele noastre pe ini­mi­le celor care sunt prea mici, pe inimile celor care au nevoie de manifestarea responsabi­li­tăţii noastre pentru întregul neam.

Scenariul judecăţii finale şi criteriile acesteia

Nu poţi să te mântuieşti singur, mântuirea este precum bu­cu­­ria pe care o aduce într-un am­­bient o floare; ea, floarea, o a­duce cel puţin pentru doi, la fel şi chipul duhovnicesc mân­gâ­ie şi îndeamnă pe mulţi să se în­toarcă la cuvintele mântui­toa­­re, la aducerea aminte a fap­tului că şi-n cer avem Pă­rin­te şi că, de aceea, fiecare dintre noi prin slujirea noastră trebuie să facem să se nască în ini­mă şi pe buzele tuturor cu­vân­­tul: Abba, Părinte! Îţi mul­ţu­mesc pentru că, din iubirea fra­telui, am priceput că, iubin­du-mă, mi-ai trimis om ca să mă curăţesc şi să vin spre os­pă­ţul Casei Tale unde Fiu-Ţi mi se dăruieşte iar şi iar ca să mâ­nânc şi să nu înfometez şi să beau ca să nu mai însetez în veac. Iată-mă, Doamne, păşesc cu fratele meu în veşnica Ta fe­ri­cire şi nu mă voi teme când în­tunericul se va revărsa, de­oa­re­ce acum ştiu: la Tine, pentru noi, este răsăritul cel de sus.

Fraţilor, să privim ce imagi­ne ne aduce descoperirea de azi: Fiul vine întru slavă încon­ju­­rat de sfinţii îngeri şi stă pe tron. Să pricepem de aici că es­te vorba despre instaurarea în cre­aţie a domniei Fiului, a Îm­pă­răţiei Sale şi, pricepând a­ceas­ta, să ne alăturăm celor ca­re, în chipul vestirii lui Isaia 6, 2-5 şi Iezechiel 1, îi cântă neîn­ce­tat sfinţenia, dar, în acelaşi timp, îşi mărturisesc micimea zi­când: Vai mie, căci sunt cu bu­ze necurate. Să purcedem în­spre a ne curăţi buzele dezli­pin­du-le de tot cuvântul cel rău, de clevetire, de minciună, de judecată, de injurii şi de cu­vân­tul necugetat, apoi să le a­du­­cem spre cărbunele cel cu­ră­ţi­tor şi, din împărtăşire, pe ele să răsară din inimă cuvântul dul­ce ca mierea al vestirii Tale, cu care să-i luminăm pe cei fu­raţi de întunericul acestui veac pen­tru ca, şi peste ei, să stră­lu­ceas­că flacăra vâlvâietoare a he­ruvimului şi să-şi găsească îm­preună cu noi creşterea spre min­tea lui Hristos. Căci El, cu timp şi fără de timp, este ală­turi de noi, iar noi îi arătăm căl­dura conştiinţei noastre prin slu­jirea cu timp şi fără de timp a „celor prea mici“ ai Săi. Aici, în­să, aş vrea să surprind, pentru zilele rele de acum, câteva ele­mente de înţeles spiritual.

Roadele Duhului şi faptele slujirii aproapelui

Se spune îndeobşte că, în a­ceas­tă pericopă, în chip profe­tic ni se prezintă scenariul ju­de­căţii finale şi criteriile aces­te­ia. Putem vedea cum sunt des­părţiţi cei răi de cei buni şi cum sunt puşi în întunericul cel mai dinafară. Şi aşa este, dar aş dori să auzim cuvântul A­pos­­tolului Pavel, care zice: „În Du­hul să umblaţi şi să nu îm­pli­niţi pofta trupului“ (Gal. 5, 17), deci, dincolo de fapta asis­tă­rii sociale a aproapelui, trebuie să avem în vedere reali­za­rea roadelor Du­hu­lui: dragos­tea, bucuria, pacea, îndelungă-răb­darea, facerea de bine, cre­din­ţa, blândeţea, în­frâ­na­rea şi cu­răţia (Gal. 5, 22-23). Pe acestea să le aşezăm alături de fap­ta hrănirii, adăpării, a os­pi­ta­li­tă­ţii/xenofiliei, a cercetării ce­lor din temniţe şi de smerenia ce face ca în noi să se fi aşezat a­devărul. Ele arată că ne-am în­cins mijloacele cu adevărul şi că suntem grăitori cu apostolii, măr­turisind că nu am făcut de­cât ceea ce se cuvine şi că slugi ne­trebnice suntem. Şi iată de ce: pentru că am dat pâine, dar nu întotdeauna l-am dus pe a­proa­pele spre „pâinea cea spre fi­i­n­ţă“, pentru că i-am stins se­tea tru­pului, dar încă nu i-am dat apa cea vie a izvorului să­pat în pu­ţul ce nu se năruie al ini­mii de către Însuşi Duhul Său, pentru că l-am primit în ca­să, dar încă nu era casa mea în chip de­să­vâr­şit locuire a Dom­nului şi n-a gă­sit încă cale spre Casa lui Dum­nezeu. Aş zi­ce aici în chip mai apă­sat: nu i-am fă­cut loc aproa­pe­lui încă în chip desăvârşit în ini­mile noastre. Până nu vom lu­cra această des­chidere a ini­mii noastre spre toţi, încă vom ră­tăci în dez­binări. Să fim iubi­tori precum El, să ne facem tuturor toa­te, rugându-ne neînce­tat. I-am cer­cetat pe cei din tem­ni­ţe şi din spitale, dar nu cu cu­vân­tul tă­măduirii Tale, ci cu să­ră­­că­cio­sul nostru cuvânt şi apoi am zis în sinea noastră: Am pli­nit şi aceasta! Dar oare numai a­tât? De aceea, să privim că Dom­nul vine, deoarece vedem că au început să se ridice neam pes­te neam, mulţi flămânzesc şi sunt loviţi de boli cumplite, creş­tinii sunt ucişi, se vând unii pe alţii, se înmulţeşte fără­de­le­gea pretutindeni, corupţia este, par­că, firescul vieţuirii de a­cum, dar mai sunt încă zile, în­că nu s-au plinit toate, nă­dăj­du­iţi şi să ne rugăm: În­mul­ţeş­te-ne Doamne credinţa, în­tă­reş­te-ne răbdarea şi revărsând Du­hul Tău cel Sfânt dă-ne înţe­lep­ciune ca să putem ţese pentru toţi veşmânt ales pentru in­tra­­rea la ospăţul Mirelui, căci la aceasta ne cheamă atunci când zi­ce: „Veniţi, binecuvân­ta­ţii Ta­tă­­lui Meu, de moşteniţi îm­p­ă­ră­ţia cea pregătită vouă de la în­te­m­e­ierea lumii“ (Mt. 25, 34).

Pentru cel care trăieşte şi ro­deş­te în Duh, această zi nu este în­fricoşătoare, dar trebuie să fim conştienţi că ea vine şi să în­cercăm, măcar noi, să păşim spre Împărăţie. Paşii spre Îm­pă­răţie sunt paşi cu adevărat re­alizaţi în înviere atunci când ur­căm prin slujirea semenului nos­tru către cer. Prin fiecare din­tre semeni, Hristos este cu noi şi vine înspre noi.

Aşadar, să ne silim ca, prin slu­jirea noastră, să spulberăm ne­mergerea spre El din pricina le­gării de trup şi de pământ, să-i găsim pe cei prea mici ai Săi şi, împreună cu ei, să ne sta­tornicim în împlinirea euha­ris­tică ce vine în inimi din cre­din­ţa lucrătoare prin iubire ca­re îi face să cânte împreună cu noi: Domnul este aici şi îm­pă­ră­ţ­ia Sa peste toţi stăpâneşte, să ne plecăm genunchii şi să-i zi­cem: Suntem nevrednici, Doam­­ne, şi alunecători, de a­ce­ea, Te rugăm, stăpâneşte Tu în­tru noi în vecii vecilor, amin.