Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Înfricoşătoarea Judecată, ziua descoperirii depline a adevărului

Înfricoşătoarea Judecată, ziua descoperirii depline a adevărului

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 21 Feb, 2020

În a treia duminică din perioada Triodului, Biserica Ortodoxă ne aşază înainte Înfricoşătoarea Judecată, numită aşa pentru că este completă şi definitivă. Această duminică naşte în sufletul creştinului prilejul de a vedea unde se află în calea lui spre Împărăţia lui Dumnezeu şi cât de mult s-a apropiat sau, din contră, s-a îndepărtat de scopul esenţial al vieţii sale, mântuirea, adică dobândirea Raiului şi a vieţii veşnice.

În Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi, în Bisericile Ortodoxe se citeşte, la Sfânta Liturghie, Evanghelia de la Matei, capitolul 25, versetele de la 31 la 46, unde Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne arată cât de importantă este iubirea milostivă arătată oamenilor aflaţi în nevoi, întrucât fără iubire milostivă nimeni nu se poate mântui.

Vorbind despre Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi, Sfântul Grigorie Palama spune: „În Duminica trecută Biserica a făcut pomenire despre neasemuita iubire de oameni pe care Dumnezeu ne-o arată nouă, prin pilda risipitorului care a fost mântuit. În duminica de astăzi, Biserica ne învaţă despre înfricoşătoarea judecată viitoare a lui Dumnezeu (…). Îndurarea şi îndelunga-răbdare preced judecata dumnezeiască, întrucât Dumnezeu posedă şi cuprinde în Sine, mai presus de toate, întreaga virtute, fiind El în acelaşi timp şi drept, şi milostiv, căci mila Sa nu se împotriveşte judecăţii Sale…”

Această duminică din perioada Triodului ne pune înainte momentul Parusiei, urmat de Judecata universală. În Simbolul Credinţei mărturisim că Domnul nostru Iisus Hristos „iarăși va să vină cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit”. Venirea aceasta se deosebeşte însă de prima prin caracterul şi scopul ei. Prima dată Domnul a venit pe pământ smerit, a doua oară va veni în slavă. Prima oară a fost judecat de oameni, a doua oară va judeca El pe toţi oamenii care au trăit pe pământ, de la începutul lumii şi până la a doua Sa venire. De aceea judecata aceasta se numeşte universală. Biserica numeşte învăţătura despre cea de-a doua venire a Domnului Parusie. Învăţătura este de o deosebită importanţă, deoarece atunci lumea, sub actuala ei înfăţişare, se va transforma, vor fi un „Cer nou” şi „Pământ nou”. Se va face judecata întregului neam omenesc de la începutul făpturii până la sfârşitul veacurilor. Ziua celei de-a doua veniri a Domnului nu o cunoaşte nimeni în afară de Dumnezeu-Tatăl, dar semnele apropierii ei sunt arătate în Sfânta Evanghelie şi în Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul. În această privinţă, relatarea Sfântului Evanghelist Matei este pe cât se poate de categorică: „Iar de ziua şi de ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl” (Matei 24, 36). Iar pentru a se explicita mai bine, în continuare în Sfânta Scriptură se înfăţişează, în analogie, venirea potopului din vremea lui Noe cu Parusia: precum a fost de necunoscută necredincioşilor, năprasnică şi pierzătoare venirea potopului, tot astfel necunoscută, năprasnică şi pierzătoare va fi Parusia pentru cei care nu s-au pregătit şi vor fi găsiţi astfel nevrednici de a sta înainte Domnului. „Şi precum a fost în zilele lui Noe, aşa va fi şi venirea Fiului Omului” (Matei 24, 37). Tot Sfântul Evanghelist Matei ne îndeamnă: „Drept aceea privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului” (Matei 25, 13). Ceea ce ştim sigur este că Domnul va veni a doua oară „ca un fulger” şi vederea Lui va fi o surpriză universală, atât pentru cei vii, cât şi pentru cei morţi. Sfânta Scriptură ne oferă perspectiva unor semne concrete, văzute şi simţite, care să vestească apropierea Parusiei: propovăduirea Evangheliei la toate popoarele (Matei 24, 14), apariţia prorocilor mincinoşi (Matei 24, 11-12), războaie între popoare, convertirea poporului evreu la creştinism (Osea 3, 5; Romani 11, 25-27), înmulţirea fărădelegilor şi răcirea dragostei dintre oameni, înmulţirea urii, cataclisme în natură (Luca 21, 9; Matei 24, 4; Marcu 25-27), prigonirea celor drepţi, venirea lui Enoh şi a lui Ilie (Apocalipsa 11, 3-11), venirea lui Antihrist, care va prigoni pe cei credincioşi (I Ioan 2,18; II Tesaloniceni 2, 3-8, 9), semne cosmice deosebite şi arătarea pe cer a „semnului Fiului Omului” (Matei 24, 30) - Sfânta Cruce. După toate acestea, va fi a doua venire a Domnului nostru Iisus Hristos, urmată de Judecata universală, adică a întregului neam omenesc.

Această judecată este universală deoarece ei îi vor fi supuşi toţi oamenii, din toate timpurile. Ea este solemnă şi publică, întrucât se va face cu toată măreţia în faţa întregii lumi şi definitivă, pentru că sentinţa ei este veşnică. Scopul Judecăţii universale este să se constate cum a întrebuinţat fiecare om darurile primite de la Dumnezeu, cum a trăit şi s-a comportat faţă de Dumnezeu şi faţă de aproapele.

Despre această zi a Înfricoşătoarei Judecăţi părintele Dumitru Stăniloae spune: „Ziua aceea va fi ziua descoperirii depline a adevărului, cu privire la toţi, în faţa fiecăruia. Nici un echivoc nu va mai plana atunci în sufletul oamenilor, nu numai în ceea ce priveşte starea lor, dar şi a tuturor oamenilor”.

Prin Înfricoşătoarea Judecată se încheie timpul lumii acesteia şi începe pentru cei drepţi fericirea veşnică în Împărăţia lui Dumnezeu şi pentru cei răi suferinţa veşnică în iad. De aceea, duminica a treia a Triodului ne ajută să gândim că toţi vom muri şi vom ajunge la un moment dat să fim judecaţi de Dumnezeu şi avem şansa în timpul Postului Mare, prin pocăinţă, să dobândim un răspuns bun la această judecată şi, mai presus de toate, viaţa veşnică, Raiul sălăşluirii cu sfinţii în Împărăţia lui Dumnezeu promisă nouă, oamenilor, de la întemeierea lumii.

Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi ne îndeamnă la un timp al evaluării duhovniceşti a vieţii noastre şi a înţelegerii că suntem creaţi de Dumnezeu din iubire şi pentru viaţa veşnică a iubirii Preasfintei Treimi.

Citeşte mai multe despre:   Duminica Infricosatoarei Judecati  -   Triod