Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Învăţătura ortodoxă despre Maica Domnului

Învăţătura ortodoxă despre Maica Domnului

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 13 Aug, 2019

Întreaga învățătură ortodoxă despre Preasfânta Fecioară Maria poate fi rezumată în cele două nume ale ei: Maică a lui Dumnezeu și Pururea Fecioară. Ambele nume au primit aprobarea oficială a Bisericii. Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos din Fecioară este atestată clar în Noul Testament (Luca 1, 26-38).

Despre sfințenia Maicii Domnului, părintele profesor Dumitru Stăniloae învață că ea ține mai întâi de fecioria acesteia, Maria fiind liberă de orice dorință și de orice ispită omenească: „Sensibilitatea ei este curată de orice poftă și orice egoism, ea este Sfântă prin dăruirea de sine însăși lui Dumnezeu. Este Sfântă prin prezența lui Hristos în ea”. El este în consens cu Părinții bisericești, care, repetând mărturia Evangheliei (Matei capitolul 1 și Luca capitolul 1), susțineau zămislirea din Fecioară a Mântuitorului Iisus Hristos. Primul document care a afirmat că Maria și-a păstrat în timpul nașterii Fiului ei atributele fecioriei a fost textul apocrif cunoscut sub titlul de Protoevanghelia lui Iacov, datând probabil din secolul al II-lea. Maternitatea Fecioarei Maria este mai apoi, în concepția Sfântului Ignatie, garanția Întrupării Fiului lui Dumnezeu în lume.

Maternitatea Sfintei Fecioare Maria este fundamentală pentru creștinism, având implicații în învăţătura ortodoxă despre mântuire. Astfel, pururea fecioria Maicii Domnului este strâns legată de Întruparea Fiului lui Dumnezeu. Am putea spune că este condiția Întrupării, pentru că numai dintr-un trup în care nu lucrează păcatul strămoșesc al Protopărinţilor Adam şi Eva putea să-și ia trup ipostasul lui Dumnezeu Cuvântul, Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Mai mult decât atât, cu împreună-lucrarea Duhului Sfânt este șters din ea acest păcat, iar Întruparea se face dintr-un trup curat, ce nu se mai afla sub legea naturală a volup­tății, așa încât ea este fecioară îna­inte de zămislire, la zămislire și după naștere.

Din dumnezeiască iconomie și ca o împlinire a Legii și a pro­fe­ții­lor, Maica Domnului, Preasfânta Fecioară Maria, a născut pe Mântuitorul Iisus Hristos, ea fiind fecioară mai înainte de naș­te­re, în timpul nașterii și după naș­tere, rămânând Pururea Fecioa­ră după cum apare simbolic în iconografie, prin cele trei stele zugrăvite pe frunte și pe umerii săi.