Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Învățătura ortodoxă despre Sfântul Duh

Învățătura ortodoxă despre Sfântul Duh

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 20 Iun, 2019

Al doilea Sinod Ecumenic, care s‑a desfăşurat la Constantinopol în anul 381, a formulat învățătura ortodoxă despre Sfântul Duh, mărturisind că este Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin proroci. Astfel, au condamnat erezia pnevmatomahilor. Simbolul de credinţă de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea se încheia prin cuvintele „Credem şi în Duhul Sfânt”. La acestea, Sfinţii Părinţi de la Sinodul al II‑lea Ecumenic au adăugat încă cinci articole de credinţă, stabilind învăţătura ortodoxă despre Sfântul Duh, despre Biserică, despre Sfânta Taină a Botezului, despre învierea morţilor şi viaţa veşnică.

Toate acestea bazate pe învăţătura Sfinţilor Părinţi, care mărturisesc că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl, că în Sfânta Treime e numai un izvor şi pentru Dumnezeu Fiul, şi pentru Sfântul Duh: Dumnezeu Tatăl. Sfântul Atanasie spune: „Sfântul Duh este din Tatăl, nu făcut, nici plăsmuit, nici născut, ci purces”. „Dumnezeu şi Tatăl, zice el, este singur pricinuitor celor doi şi nenăscut; iar Fiul, din singur Tatăl pricinuit şi născut; iar Duhul, din singur Tatăl pricinuit şi purces, iar prin Fiul în lume trimiţându‑Se.” La rândul său, Sfântul Ioan Damaschin zice: „Duhul cel Sfânt spunem că este din Tatăl şi Îl numim Duh al Tatălui. Nu spunem că Duhul este din Fiul, dar Îl numim Duhul Fiului”. Sau: „Fiul şi Sfântul Duh sunt din Tatăl, după cum raza şi lumina sunt din soare”.

Unul din scopurile Sinodului al II‑lea Ecumenic a fost formularea învățăturii ortodoxe despre Sfântul Duh. Părinții Sinodului au redactat o definiție dogmatică, prin care mărturiseau consubstanțialitatea și deosebirea celor trei persoane divine: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Ei au formulat învăţătura că Duhul Sfânt este împreună slăvit cu Tatăl și cu Fiul. În fapt, acest sinod încheie formularea dogmei Sfintei Treimi, beneficiind de întreaga teologie trinitară dezvoltată de Sfântul Atanasie cel Mare şi de Părinţii capadocieni: Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Teologul şi Sfântul Grigorie de Nyssa.