Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Învierea Domnului, Praznic al praznicelor

Învierea Domnului, Praznic al praznicelor

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 04 Mai, 2019

Sărbătoarea Învierii Domnului este numită „Praznic al praznicelor” şi „Sărbătoare a sărbătorilor” pentru că este temelia şi fundamentul credinţei noastre ortodoxe, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel: „Dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinţa voastră” (1 Corinteni 15,14). Faptul că această sărbătoare este cea mai importantă pentru creştini o arată şi cântările de Paşti: „Ziua Învierii, și să ne luminăm cu prăznuirea, și unul pe altul să ne îmbrățișăm. Să zicem: fraților și celor ce ne urăsc pe noi; să iertăm toate pentru Înviere. Și așa să strigăm: Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viaţă dăruindu-le”.

Părinţii Bisericii s-au oprit în mod deosebit asupra acestui praznic, mărturisind că în adevărul Învierii lui Hristos se regăsește chintesența credinţei noastre. Sfântul Grigorie Teologul înfățișează întreaga tâlcuire teologică a sărbătorii Învierii Domnului, arătând că Paștile sunt trecerea de la moarte la viață, trăirea celeilalte vieți încă din timpul celei de aici, iar prin Învierea lui Hristos, „viața stăpânește”. Sfântul Ioan Gură de Aur spune în celebrul său cuvânt de Paşti: „Înviat-a Hristos și nici un mort nu este în groapă; că Hristos, sculându-Se din morți, începătura celor adormiți S-a făcut. Lui se cuvine slava și stăpânirea în vecii vecilor”.

Înţelesul duhovnicesc al Sărbătorii Pascale este cuprins în învierea omului căzut, în înnoirea firii omenești. Prin Învierea lui Hristos este lepădat omul cel vechi și se trăiește zidirea cea nouă. Toate sunt acum noi. Ziua mântuitoare a fost cea a Învierii lui Hristos, așa încât, de fiecare dată când prăznuim Paștile, sărbătorim însăși ziua mântuirii noastre. Mântuirea omului nu este despărțită de Învierea lui Hristos. Hristos Cel înviat S-a făcut începătură mântuirii noastre. Prin Hristos dobândim toate cele bune care țin de înnoirea firii noastre, după cum arată Mitropolitul grec Ierotheos Vlachos. Concluzionând, Paştele este sărbătoare a sărbătorilor pentru că prăznuim Învierea lui Hristos şi ziua mântuirii noastre.