Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Omoforul arhieresc

Omoforul arhieresc

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 05 Mai, 2018

Omoforul este prin excelență un veșmânt arhieresc. Este alcătuit dintr-o fâșie lungă din material, petrecută pe după gât, cu capetele atârnând în față și în spate până la nivelul genunchilor sau chiar mai jos, și pe aceasta sunt brodate cruci. După cum arată și numele (omofórion, de la omos = umăr şi fero = a purta; lat. humerale, pallium), este purtat pe umeri de către arhiereu, având capetele atârnând în față și în spate și închipuie întruparea Domnului Iisus Hristos din Sfânta Fecioară Maria pentru noi, oamenii, și înomenirea lui Dumnezeu Cuvântul.

De asemenea, pe acesta sunt înscrise patru cruci, două pe piept și câte una pe fiecare capăt al omoforului. Aceste patru cruci amintesc de Răstignirea lui Hristos.

Sfântul Simeon al Tesalonicului aseamănă omoforul arhieresc cu oaia cea pierdută din cunoscuta pericopă evanghelică, pe care „Mântuitorul a ridicat-o pe umeri”. Prin „oaie” se înțelege „firea noastră”, adică firea umană de după cădere, care a urmat calea îndepărtării de Dumnezeu, Care Se face om, Se apropie de firea noastră cea căzută, o ridică pe umeri și o călăuzește către mântuire. Comparația dintre omofor și miel trimite la Sfintele Pătimiri pe cruce ale Domnului, căci „Mielul acesta a fost chemat să Se junghie pentru noi”.

Începând cu secolul al 17-lea, omoforul arhieresc se dife­rențiază în omofor mare și omofor mic. Omoforul mic este mai scurt. Arhiereul îl poartă înfășurat în jurul mijlocului, fiind petrecut peste pieptul liturghisitorului.

Omoforul mic a fost integrat în vestimentația arhierească din motive practice, datorită dificultății folosirii omoforului arhieresc de dimensiuni mari. Introducerea omoforului mic nu înseamnă însă renunțarea la mai vechiul omofor mare, ci folosirea în paralel a celor două omofoare în situații diferite.

Omoforul mic este folosit la Dumnezeiasca Liturghie, începând cu Vohodul Mare, dar și în timpul săvârșirii altor taine și ierurgii, la care arhiereul are nevoie să se miște cu ușurință.