Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Sub milostivirea ta, imnul Născătoarei de Dumnezeu

Sub milostivirea ta, imnul Născătoarei de Dumnezeu

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 17 Sep, 2019

Cea mai veche rugăciune cunoscută dedicată Maicii Domnului este imnul Sub milostivirea ta, aparținând Sfintei Liturghii din veacul al III-lea, fiind scris în limba greacă, în jurul anului 250 d.H. Textul acestui imn pe care îl folosim în cadrul slujbelor bisericeşti este mângâietor: „Sub milostivirea ta scăpăm, Născătoare de Dumnezeu. Rugăciunile noastre nu le trece cu vederea în nevoi, ci din primejdii ne izbăveşte pe noi, una curată, una binecuvântată!”

Din acest text vedem că îna­inte cu două secole de Sinodul al 3-lea Ecumenic de la Efes din anul 431 Sfânta Fecioară Maria este numită Născătoare de Dumnezeu. Şi noi ştim că la Sinodul al 3-lea Ecumenic a fost formulată învăţătura ortodoxă despre Maica Domnului. Hotărârea dogmatică a Sinodului 3 Ecumenic mărturiseşte: „Îl mărturisim deci pe Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Cel Unul născut al lui Dumnezeu, ca fiind Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, având suflet rațional şi trup. Cel ce, după Dumnezeire, S-a născut din Tatăl mai înainte de veci, în zilele cele mai de pe urmă, S-a întrupat pentru noi şi pentru a noastră mântuire din Fecioara Maria, după omenire. Rămânând de o ființă cu Tatăl după Dumnezeire, S-a făcut de o ființă cu noi după omenire. Căci s-au întrunit în El cele două firi, drept care mărturisim un singur Hristos, un singur Fiu, un singur Domn. În baza acestei uniri neamestecate, o mărturisim pe Sfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu, din care Dumnezeu Cuvântul S-a întrupat şi S-a făcut om, unindu-Se cu trupul cel luat din ea”. Parcurgând această hotărâre dogmatică a acestui sinod înţe­legem importanţa imnului Sub milostivirea ta în ceea ce priveşte vechimea cinstirii Sfintei Fecioare Maria ca Născătoare de Dumnezeu şi remarcăm faptul că prin această hotărâre sinodul acesta dogmatizează credinţa creştini­lor de peste două veacuri în Maica Domnului.

Dacă cercetăm operele Pă­rin­ţilor Bisericii, vedem că termenul de Născătoare de Dumnezeu era cunoscut în secolul al 4-lea în Alexandria, fiind menționat de Sfântul Alexandru al Alexandri­ei, Sfântul Athanasie cel Mare, Sfântul Serapion de Thmuis și de Didim cel Orb, dar și în Palestina (Eusebiu de Cezareea, Sfântul Chiril al Ierusalimului), în Cappadocia (Sfântul Vasile cel Mare şi Sfântul Grigorie Teologul).