Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Theologica Teologia creştină

Teologia creştină

Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 20 Sep, 2018

Etimologic, noţiunea de teologie vine de la cuvintele greceşti Theos (Dumnezeu) şi logos (cuvânt), însemnând cuvânt, învăţătură sau discurs despre Dumnezeu şi despre lucrările Lui.

Teologia, adică vorbirea despre Dumnezeu şi despre lucrările Lui, presupune aşadar cunoaşterea lui Dumnezeu, pentru că nu poţi vorbi adecvat despre ceea ce nu cunoşti.

Teologia adevărată se poate face numai pe baza Revelaţiei supranaturale care a culminat în Domnul nostru Iisus Hristos, deoarece numai prin aceasta ni s-a dat cunoaşterea deplină a lui Dumnezeu şi a lucrărilor Lui.

Noul Testament sintetizează etapele Revelaţiei supranaturale, astfel „în multe rânduri şi în multe feluri grăindu-le Dumnezeu odinioară părinţilor noştri prin proroci, în zilele acestea de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul, pe care L-a pus moştenitor a toate, prin Care şi veacurile le-a făcut” (Evrei 1, 1-2), căci „Legea prin Moise s-a dat, dar harul şi adevărul prin Iisus Hristos au venit. Pe Dumnezeu nimeni niciodată nu L-a văzut; Fiul Cel Unul-Născut, Care este în Sânul Tatălui, El L-a făcut cunoscut” (Ioan 1, 17-18).

Revelaţia supranaturală care a culminat în Mântuitorul nostru Iisus Hristos aduce omului cunoaşterea adevărată a lui Dumnezeu, a lucrării şi voii Lui şi oferă baza de teologhisire şi dezvoltare a învăţăturii despre Dumnezeu şi despre lucrarea lui mântuitoare. Aici întâietatea nu o are raţiunea sau cuvântul omenesc, ci cuvântul lui Dumnezeu şi trăirea adevărului descoperit. Raţiunea umană interpretează numai cuvântul lui Dumnezeu, fără a i se substitui sau a-l înlocui. Teologia în calitatea ei de cuvânt trebuie să deschidă gândirea noastră spre o realitate care o depăşeşte. Este vorba de un mod de a gândi în procesul căruia gândirea nu include, nu cuprinde, ci este indusă şi cuprinsă, însufleţită de credinţa contemplativă. Astfel, învăţătura teologică se situează între harismă, cunoaştere contemplativă şi existenţială şi ştiinţă şi gândire raţională. Căci cunoaşterea contemplativă şi existenţială trebuie să apeleze la concepte pentru a se exprima.