Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Competenţele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătăţit la matematică
Raportul internațional „Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) - Tendințe în studiul internațional al matematicii și științelor”, desfășurat în România de Universitatea din București, cu finanțarea Ministerului Educației (ME), evidenţiază creşterea nivelului de competenţă a elevilor la disciplina matematică. Îmbunătăţirea s-a constatat în special la clasa a IV-a, unde 94% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel. La nivelul clasei a VIII-a, doar 83% dintre elevi ating cel puțin nivelul minim de competență şi 9% ating cel mai avansat nivel.
Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA) a lansat Raportul internațional „Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) - Tendințe în studiul internațional al matematicii și științelor”, care „oferă informații valoroase pentru îmbunătățirea permanentă a politicilor educaționale și a practicilor de predare și evaluare”, transmite ME într-un comunicat.
Astfel, competențele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 12 ani la matematică și științe. „Elevii români au obținut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internațională (503 puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică, în 2023, este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 94% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel”, a arătat ME.
O creştere semnificativă se constată şi la ştiinţe, elevii români obținând 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internațională (494 de puncte). Scorul mediu obținut de elevii români la științe, în 2023, este cu 21 de puncte mai mare decât scorul obținut în 2011, 93% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 10% au atins cel mai avansat nivel.
În ceea ce-i priveşte pe elevii români de clasa a VIII-a, competenţele acestora la matematică s-au îmbunătățit semnificativ, în ultimii 4 ani, însă la științe se constată un regres. Astfel, elevii români au obținut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internațională (478 de puncte), 83% dintre aceştia ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 9% se încadrează la nivelul cel mai avansat. Privitor la ştiințe, elevii români au obținut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internațională (478 de puncte), doar 79% dintre elevii români atingând cel puțin nivelul minim de competență.
„Competențele de matematică și științe fac parte din competențele secolului 21 și sunt extrem de necesare în contextul dezvoltărilor din economie, societate, tehnologie. Este recunoscut rolul lor în dezvoltarea abilităților de gândire critică și rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie în viața de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arată o îmbunătățire a rezultatelor pentru România, ceea ce este o veste bună. Urmează ca în perioada următoare să analizăm toate datele și să identificăm factorii care ne-au adus aici, dar să vedem și unde sunt zonele pe care putem să le îmbunătățim astfel încât să putem susține progresul elevilor pe termen lung”, a declarat Daniela Avârvare, coordonatoarea națională a TIMSS 2023.
Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a subliniat că studiul confirmă faptul că „trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu” şi a evidenţiat măsurile care, în opinia acesteia, vor contribui la îmbunătăţirea rezultatelor la următoarea ediţie a studiului: bursele de reziliență, Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar, programul „Învățare remedială” și formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcțională. (O. N.)