Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Câteva gânduri despre Efeseni 1, 9-10

Câteva gânduri despre Efeseni 1, 9-10

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Pavel Rotaru - 17 Feb 2025

„Făcându-ne cunoscută taina voii Sale, ...ca pe toate să le unească în Hristos” (γνωρίσας ἡμῖν τὸ μυστήριον τοῦ θελήματος αὐτοῦ...  ἀνακεφαλαιώσασθαι τὰ πάντα ἐν τῷ Χριστῷ).

Deși mai puțin cunoscută în peisajul cultural modern, afirmația paulină decupată din Efeseni 1, 9-10 și redată mai sus este, indiscutabil, una din cele mai importante din punct de vedere teologic. În același timp, însă, aceeași afirmație pare inutilă sau irelevantă pentru lumea secolului XXI.

Lumea noastră este radical fragmentată. Pe coordonate militare, politice, etnice, culturale, ideologice sau economice, umanitatea secolului XXI se regăsește în conflict. Carl von Clausewitz (1780-1830) era de părere că războiul (militar, cum ar fi în Ucraina sau Gaza) reprezintă o continuare cu alte mijloace a politicii. În război, raportarea fundamentală lăuntrică la inamic include ură, fobie, mânie, dispreț, demonizare și dezumanizare a lui. Din toate acestea rezultă determinarea de a-l distruge. Dar dacă politica și războiul sunt atât de conectate, după cum argumentează von Clausewitz, atunci nu este de mirare că aceeași raportare lăuntrică se regăsește și pe celelalte coordonate menționate mai sus. Oamenii votează politic diferit, au viziuni diferite despre lume și viață, sau aparțin unor etnii diferite; în aceste contexte, de prea multe ori, ei se urăsc unii pe alții, se dis­prețuiesc sau resimt reciproc repulsie. „Iubirea lui Hristos” (Efeseni 3, 19) pare o entitate stranie, nepotrivită cu lumea secolului XXI.

Revenind la afirmația din Efeseni 1, 9-10, construcția inițială „Făcându-ne cunoscută taina voii Sale” este explicată (apozițional) de construcția „ca pe toate să le unească în Hristos”. Verbul redat prin „a uni” are sensul de a recapitula, a rezuma, a sintetiza: a aduce diferite elemente la punctul principal al unei structuri (κεφάλαιον). Ca atunci când cineva adună diferitele idei ale unei argumentări într-o concluzie. Altfel spus, revelația Noului Testament comunică misterul voinței lui Dumnezeu de a aduna întreaga creație și întreaga istorie umană în Hristos, Fiul Său întrupat. Hristos este punctul focal și scopul către care converg întregul cosmos și întreaga istorie. Iar aceasta se produce în ciuda derapajelor noastre centrifuge, în ciuda dezintegrării cosmologice și istorice produse prin păcatele noastre. Armonia originală a creației are șansa restaurării („iarăși” se întâlnește în unele traduceri). Din unghiul de vedere al Epistolei către Efeseni, coerența, curgerea, sensul istoriei și cosmosului - toate acestea se regăsesc în Iisus Hristos.

Paradoxal, însă, în ciuda proclamării universale a Noului Testament, misterul voinței lui Dumnezeu descris în paragraful anterior rămâne o taină, ceva ascuns pentru lumea fragmentată a secolului XXI. Ce este o taină sau un mister? Este ceva din care lumea nu vede mai mult decât epiderma, învelișul exterior, fără a avea acces la miezul dur, plin de sens. Orice om din lumea noastră a auzit de Iisus Hristos. Inclusiv actorii principali ai conflictelor descrise în cel de al doilea paragraf al prezentului eseu. În absența credinței și harului, însă, omul nu poate înțelege ce anume semnifică Hristos; el rămâne total indiferent față de cuvântul lui Dumnezeu și călătorește în continuare pe calea urii fratricide. Omul harului și credinței, însă, când contemplă spectacolul sumbru al conflictelor moderne (militare sau non-militare), nu poate decât să se întristeze, să aibă compasiune pentru întreaga lume și să rămână în rugăciune. Astfel, în mod paradoxal, tensiunea dintre condiția istorică actuală a umanității și perspectiva elevată teologic și retoric a Epistolei către Efeseni încetează să mai fie de nedepășit.

 

Bibliografie: Biblia (Sinodală), 1914; A. Lincoln, WBC, Ephesians, 1990; E. Best, Ephesians, NICC, 1998; BDAG, 2000; H. Merklein, EDNT, 1990.