Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Legătura dintre sărăcie și lipsa infrastructurii de transport

Legătura dintre sărăcie și lipsa infrastructurii de transport

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 18 Feb 2025

O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar infrastructura de transporturi deficitară accentuează această problemă, susţine un raport prezentat de Asociaţia 2Celsius. Analiza arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi alte servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile, că 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie din această cauză, iar reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată în teritoriu și regiuni precum Moldova sunt încă slab conectate la restul ţării.

Raportul „Sărăcia din Tran­s­por­turi în România” al Asociaţiei 2Celsius prezintă o analiză detaliată a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale în dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar și lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului la mobilitate grupurilor vulnerabile.

„În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general - şi urban şi rural -, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă”, a explicat Adela Fofiu, autoarea raportului.

Potrivit organizaţiei, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. „UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă şi prin Fondul Social pentru Climă, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul României va trebui să sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate”, consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.

Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de transport în comun. „Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor, de exemplu, frecvenţă sau vechimea parcului auto”, potrivit Adelei Fofiu.

Documentul arată că reţeaua de drumuri din România este una dintre cele slab dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori, iar regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai extinsă comparativ cu regiunile estice. În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, ajungându-se ca în 2023 trenurile să adune întârzieri de 8,2 ani. Transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe precum Bucureşti şi Cluj, care au avut peste 560 milioane de călători în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc, se mai spune în raport. (C.Z.)