Având în vedere recentul focar de febră aftoasă apărut la o fermă de vaci din nordul Ungariei, aproape de graniţa cu Slovacia, precum şi riscurile de răspândire a bolii, autoritățile sanitar-veterinare au luat o serie de măsuri pentru a proteja sectorul zootehnic din România. Restricțiile în vigoare de marți, 11 martie, au în vedere transporturile cu animale vii din Ungaria, dar și produsele de origine animală provenite din Ungaria şi Slovacia.
Legătura dintre sărăcie și lipsa infrastructurii de transport
O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar infrastructura de transporturi deficitară accentuează această problemă, susţine un raport prezentat de Asociaţia 2Celsius. Analiza arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi alte servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile, că 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie din această cauză, iar reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată în teritoriu și regiuni precum Moldova sunt încă slab conectate la restul ţării.
Raportul „Sărăcia din Transporturi în România” al Asociaţiei 2Celsius prezintă o analiză detaliată a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale în dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar și lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului la mobilitate grupurilor vulnerabile.
„În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general - şi urban şi rural -, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă”, a explicat Adela Fofiu, autoarea raportului.
Potrivit organizaţiei, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. „UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă şi prin Fondul Social pentru Climă, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul României va trebui să sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate”, consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de transport în comun. „Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor, de exemplu, frecvenţă sau vechimea parcului auto”, potrivit Adelei Fofiu.
Documentul arată că reţeaua de drumuri din România este una dintre cele slab dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori, iar regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai extinsă comparativ cu regiunile estice. În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, ajungându-se ca în 2023 trenurile să adune întârzieri de 8,2 ani. Transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe precum Bucureşti şi Cluj, care au avut peste 560 milioane de călători în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc, se mai spune în raport. (C.Z.)