Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Continuitate şi înnoire bisericească în Banat

Continuitate şi înnoire bisericească în Banat

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 29 Decembrie 2014

La cele spuse astăzi în Gramata patri­ar­hală pentru în­tro­nizarea Înalt­prea­sfinţitului Părinte Ioan ca Arhiepiscop al Timişoarei şi Mi­tro­polit al Banatului, adăugăm câteva observaţii şi îndemnuri pastorale.

Dacă privim astăzi Banatul din punct de vedere spiritual, pas­toral şi misionar, constatăm aici, ca şi în alte zone ale Ro­mâ­niei, că libertatea pe care a do­bân­dit-o Biserica noastră după căderea regimului comunist în decembrie 1989 a fost folosită cu prioritate pentru a revigora viaţa spirituală, activitatea culturală, socială şi misionară a Bisericii.

Au fost construite biserici noi, create noi şcoli de teologie ortodoxă, noi parohii, noi mănăstiri, multe centre cultural-edu­ca­ţi­o­nale şi social-filantropice. A fost dezvoltată o amplă activitate a Bisericii cu tinerii. În Ar­hi­e­pis­co­pia Timişoarei, aceste acti­vi­tăţi au fost promovate şi susţi­nu­te de vrednicul de pomenire Mitropolitul Nicolae Corneanu al Banatului, de Preasfinţitul Epis­cop-vicar Paisie Lugojanul, de ostenitorii Centrului epar­hial, de Consiliul eparhial şi Adu­narea eparhială, de clerul din parohii şi de monahii din mă­năstiri, precum şi de o mul­ţi­me de credincioşi mireni harnici şi darnici. Pentru toate aceste îm­pliniri dăm slavă lui Dum­nezeu şi mulţumim celor care s-au ostenit în lucrarea pastorală, socială şi misionară a Bisericii din Banat.

Cu toate acestea, activităţile actuale ale Bisericii din această zonă trebuie intensificate şi mul­tiplicate, în faţa mai multor fenomene care slăbesc viaţa creş­tină eclesială şi personală. Aceste fenomene sunt secularismul materialist-consumist şi individualismul indiferentist care erodează viaţa spirituală a fami­liei şi a comunităţii, precum şi sim­ţul solidarităţii sau al întra­ju­torării. La acestea se adaugă fe­nomenul emigraţiei şi al depopulării parohiilor, din motive economice, mai ales în mediul rural. În acest context, criza spi­ri­tuală sau morală a societăţii este amplificată de o prelungită criză economico-financiară. Ca o consecinţă a acestor fenomene, a crescut numărul parohiilor şi al mănăstirilor sărace, care au nevoie de sprijin şi încurajare.

Această întrajutorare se poa­te realiza prin înfrăţirea între parohii mai înstărite şi parohii sărace, între mănăstiri mai consolidate financiar şi mănăstiri sau schituri mai modeste. De asemenea, trebuie identificate noi surse de susţinere a acti­vi­tă­ţilor pastorale, cultural-misiona­re şi social-filantropice din protopopiate, parohii şi mănăstiri. În toate aceste activităţi trebuie însă promovate corectitudinea şi transparenţa financiară, bazate nu pe teama de sancţiuni, ci pe conştiinţa că toate activităţile pastoral-misionare ale Bisericii sunt lucrări sfinte, nu doar Sfân­ta Liturghie sau sfintele sluj­be din locaşul de cult. În acest sens, Sfântul Teodor Stu­ditul spune că oricine împlineşte o activitate în folosul comuni­tă­ţii creştine săvârşeşte o li­tur­ghie. Însă, dacă activităţile ad­mi­nistrative, culturale şi sociale ale Bisericii nu sunt percepute ca lucrări sfinte, există pericolul să contribuim noi înşine la secu­la­rizarea Bisericii din interiorul ei.

Din această perspectivă, pre­zen­ţa mănăstirilor cu o viaţă li­turgică şi spirituală mai intensă in­fluenţează pozitiv şi viaţa spi­ri­tuală a parohiilor. Am observat personal această lucrare be­ne­fică de când, cu binecuvân­ta­rea vrednicului de pomenire Mi­tro­politul Nicolae Corneanu (în anul 2003), am înfiinţat, în satul natal, Dobreşti, judeţul Timiş, o mănăstire cu ajutorul unor mo­nahi veniţi aici de la Mănăstirea Sihăstria de Neamţ, din Mol­dova.

Banatul a avut mănăstiri multe înainte de stăpânirea oto­mană şi habsburgică, dar puţine au mai rămas în secolele 19 şi 20. De aceea, după anul 1990, ierarhii ortodocşi români de la Timişoara, Arad şi Caransebeş s-au străduit să reînfiinţeze sau să înfiinţeze mănăstiri şi schituri noi, care contribuie la o promovare mai intensă a spiritualităţii ortodoxe astăzi.

De asemenea, Postul de Radio TRINITAS, Televiziunea TRINITAS şi Ziarul Lumina ale Patriarhiei Române sunt de un real folos pentru promovarea credinţei creştine ortodoxe şi a spiritualităţii româneşti, atât în viaţa parohiilor, cât şi în viaţa mănăstirilor din toată Ro­mâ­nia, dar mai ales în comunităţile bisericeşti, care se confruntă cu fenomenul prozelitismului ete­ro­dox, ai cărui agenţi profită de sărăcia materială a multor creş­tini ortodocşi, oferindu-le ajutoa­re materiale, spre a-i îndepărta de Biserica lor strămoşească şi a-i atrage la alte credinţe.

Din acest motiv, trebuie in­ten­sificată cateheza ortodoxă nu numai pentru copii şi tineri, ci şi pentru adulţi. În acelaşi timp, toate slujbele liturgice ortodoxe trebuie săvârşite corect şi de­plin, fără prescurtări şi inovaţii ar­bitrare, izvorâte din ignoranţă teologică sau din aroganţă individuală, sub pretextul că omul modern-secularizat este grăbit. Cel care este grăbit sau comod în viaţa spirituală, evitând ru­gă­ciunea stăruitoare, postul şi po­căinţa, de fapt evacuează Cru­cea din creştinism şi nu va simţi deplin bucuria şi pacea Învierii lui Hristos în viaţa sa.

Înaltpreasfinţite Părinte Ioan,

Unele din aceste aspecte pas­torale prezentate succint aici le-aţi întâlnit în cei 20 de ani de activitate pastorală într-o zonă a României în care românii sunt minoritari. Însă înţelepciunea şi curajul, dra­gos­tea de Biserică şi Neam, hărnicia şi dărnicia pe care le-aţi cultivat şi fructificat până acum vă vor fi de mare folos în noua slujire pastorală din Ba­nat în care intraţi acum. Ex­pe­rienţa unei convieţuiri paşnice cu alte etnii şi cu alte confesiuni re­ligioase din Harghita şi Co­vas­na va fi de mare folos în promo­va­rea relaţiilor de bu­nă convie­ţu­ire cu alte etnii şi con­fesiuni din Banat, unde ală­turi de ro­mâni convieţu­iesc, de se­cole, ger­mani, şvabi, sârbi, maghiari, evrei, iar mai re­cent şi mulţi ita­li­eni în municipiul Timişoara. Toţi aceş­tia s-au bucurat de-a lun­gul tim­pului de ospitalitatea şi res­pec­tul ro­mânilor bănăţeni, care la rândul lor au învăţat ade­sea de la alte etnii multe lu­c­ruri practice privind modul de-a organiza activităţile fami­liei şi ale comunităţii.

Timişoara, cel mai important centru universitar din vestul Ro­mâniei, oraş multietnic şi mul­ticonfesional, este o punte de legătură între România şi Eu­ropa Occidentală, fără însă a ui­ta identitatea şi vocaţia sa românească, legătura sa cu Transilvania, cu Ţara Ro­mâ­neas­că şi cu Moldova. Acesta a fost motivul principal pentru ca­re Catedrala Mitropolitană din Ti­mişoara a fost construită în stil moldav ştefanian adaptat la mediul urban. Iar ospitalitatea pe care bănăţenii au arătat-o mun­citorilor veniţi din Moldova în anii 1970 şi apoi celor din Ma­ra­mureş explică faptul că astăzi populaţia judeţului Timiş nu­mă­ră 30% moldoveni şi un număr mai restrâns de ardeleni.

Totuşi, în această mare diversitate culturală din Banat, esenţial rămâne mesajul Evan­ghe­liei iubirii milostive a lui Hristos Cel ce a crescut în Na­za­ret şi a activat mult timp în Ca­per­naum, adică în două oraşe din Galileea neamurilor (pe care aţi vizitat-o adesea), deoarece iubirea Sa nemărginită cuprinde toate persoanele umane şi toate popoarele. Ca înţelept arhi­păs­tor al Bisericii din Banat veţi con­stata, ca şi în Transilvania, că iubirea părintească sinceră ară­tată ierarhilor din Mitro­po­lie, preoţilor, monahilor şi cre­din­cioşilor din eparhie este cea mai sfântă lucrare de arhi­păs­to­rire a oamenilor pe calea mântu­i­rii spre Împărăţia iubirii şi fericirii eterne a Preasfintei Treimi.

Hristos Domnul, Capul şi Arhipăstorul veşnic al Bisericii Sale, să vă ajute să aveţi bucuria lucrării duhovniceşti roditoa­re în această Mitropolie, întru mulţi şi binecuvântaţi ani!

† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Cuvânt rostit cu prilejul întro­ni­zării Înaltpreasfinţitului Părinte Ioan ca Arhiepiscop al Timişoarei şi Mi­tro­polit al Banatului, Timişoara, dumi­nică, 28 decembrie 2014.