În ziua de cinstire a Sfinților Mari Împărați și întocmai cu Apostolii, Constantin și mama sa, Elena, 21 mai 2024, Catedrala Patriarhală din București și‑a sărbătorit hramul istoric. Credincioși din București și pelerini au luat parte cu acest prilej la Sfânta Liturghie săvârșită la Altarul de vară din vecinătatea lăcașului de închinare de un sobor de arhierei, membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură și i‑a binecuvântat pe câștigătorii celor două concursuri desfășurate la nivelul Patriarhiei Române.
Cuvântul profesorului: Diavolul ştie perfect cum să-şi eşaloneze tentaţiile
Cauzele sau mai exact izvorul păcatului s-a dovedit că trebuie căutat în cele trei mari ispite cu care Satana l-a încercat şi pe Mântuitorul Hristos în pustie şi anume: pofta cărnii (a trupului), pofta ochilor şi mândria (trufia) vieţii. După părerea unor gânditori creştini, prin pofta ochilor nu trebuie înţeleasă numai tendinţa dezordonată a simţurilor la dezordinea senzualităţii, ci întreaga înclinaţie a omului spre comoditate, prin căutarea a tot ceea ce este mai uşor şi mai plăcut, sau a drumului mai scurt, chiar cu preţul îndepărtării de Dumnezeu (cf. F. Fr. Carvajal, De vorbă cu Dumnezeu, p. 9). Aceeaşi idee o exprimase cu mult timp înainte Sf. Ioan Gură de Aur care observă că toate păcatele omului sunt cuprinse în: slujirea pântecelui, dragostea nestăvilită după averi şi bani. De observat că supremaţia o deţine pofta trupului. Diavolul este şi psiholog şi ca atare mizează pe firea omului mereu poftitoare.
A doua este ispita minţii, adică a firii cugetătoare şi iscoditoare a omului, permanent doritoare de noutăţi, deşi nu toate sunt mereu de folos, iar ultima este pofta inimii. Aceste ispite nu apar totuşi în acelaşi timp, excepţie făcând doar la Domnul Hristos. Ca un excelent cunoscător al firii umane, diavolul ştie perfect cum să-şi eşaloneze tentaţiile în funcţie de etapele vârstei omului şi, de ce nu, ţinând seama şi de preocupările acestuia. Dacă prima ispită este destinată în primul rând tinerilor, a doua o rezervă omului matur, prin cea de-a treia ispită îi urmăreşte mai ales pe cei mai în vârstă.