Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Kosovo şi Metohia în lacrimi“

„Kosovo şi Metohia în lacrimi“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Marius Mircia - 29 Ianuarie 2011

De ziua Sfântului Sava, zi însemnată pentru sârbii de pretutindeni, joi, 27 ianuarie, de la ora 16:00, la Muzeul de Artă religioasă din Catedrala mitropolitană din Timişoara, a avut loc vernisajul expoziţiei "Kosovo şi Metohia în lacrimi" a artistului fotograf Milinko Stefanovici. Din partea Arhiepiscopiei Timişoarei a fost prezent la eveniment părintele Zaharia Pereş, consilier cultural, care a transmis celor prezenţi binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Nicolae, Mitropolitul Banatului.

În debutul întâlnirii s-a precizat că scopul expoziţiei este acela de a arăta dramele provocate de războiul din Kosovo şi Metohia.

"Prin expoziţia de astăzi ne-am propus să arătăm celor care o vor vizita dramele provocate de război, de a vedea suferinţele, pierderile umane inimaginabile, fără preţ, dar şi pierderile spirituale greu de recuperat - biserici distruse şi morminte profanate, care reprezintă sufletul comunităţii.

Bisericile au fost ridicate în zeci de ani şi pot fi distruse foarte uşor de război, însă reconstrucţia lor este aproape imposibilă. Cred că este necesar ca, în astfel de momente, noi toţi, care suntem creştini, să ne rugăm bunului Dumnezeu să ne ferească de asemenea nenorociri şi tragedii şi să ne gândim că lumea poate să trăiască mult mai bine şi mai frumos în armonie, pace şi bună înţelegere", a precizat părintele Zaharia Pereş, consilier cultural al Arhiepiscopiei Timişoarei.

Expoziţia a fost emoţionantă pentru că "prezintă toată greutatea şi tragedia ce s-a întâmplat la Kosovo, Metohia şi, totodată, exprimă suferinţa poporului sârb, întrucât aceste locuri sunt leagănul statului sârb, spiritualităţii şi ortodoxiei sârbe", a declarat dr. Dragomir Radenkovic, consulul general al Republicii Serbia.

Un model european de convieţuire

Părintele protopop Branislav Stancovici, de la Episcopia Sârbă din Timişoara, a precizat că "aceste fotografii ne arată prin ce spaimă, prin ce chinuri de mucenicie au putut trece bieţii oameni, care nu erau de vină, ci doar vina de a fi sârb, de a fi creştin şi de a nu părăsi locurile lor, glia lor, bisericile lor în care au fost crescuţi şi educaţi de veacuri, pe acele plaiuri şi ţinuturi".

În finalul întâlnirii s-a accentuat importanţa expoziţiei care reflectă atitudinea corectă şi principială a statului român, a Bisericii Ortodoxe Române soră cu Biserica Ortodoxă Sârbă, care întăreşte relaţiile speciale existente între ţările noastre.

"Comunitatea sârbă din România, ca, de altfel, şi comunitatea română din Serbia sunt unitar interesate să rămână un model european de convieţuire", a declarat Slavomir Gvozdenovic, din partea Uniunii Sârbilor din România.

Milinko Stefanovici, între tradiţie şi modernitate

Milinko Stefanovici (născut la 12 martie 1947, în Kostainik, Serbia) este artist fotograf şi foto-jurnalist, publicist, redactor, editor şi pedagog. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Serbia şi are titlul de Maestru în fotografie al Uniunii Fotografilor din Iugoslavia. A obţinut o serie de punctaje la diferite expoziţii naţionale şi internaţionale. După anul 1990, este interesat cu precădere de temele duhovniceşti şi tradiţionale. Ca redactor, editor şi pedagog, are o mare influenţă asupra tinerei generaţii de fotografi profesionişti, mai ales datorită abordării sale culturale ce leagă tradiţionalul de modernitate.