Reportaj
Fotografii: Mihnea Păduraru

Copiii Sfântului Antim Ivireanul

Dumitru Manolache, 11 Martie 2016

„Dragostea este o unire a multora într-aceeași cale către Dumnezeu.” În adevărul acestor cuvinte ale Sfântului Ierarh Antim Ivireanul și-au unit eforturile Asociația „Pro­logos” și Arhiepiscopia Ti­­­­­mi­­­­­șoarei, generând un pro­iect care are drept țel creș­terea unor ge­ne­rații de tineri, cu o edu­cație temei­ni­că, funda­mentată pe valori creștin-ortodoxe, pre­gă­tite și dornice să înfăptuiască binele în familie, la locul de muncă și în comunitate. Așa au apărut Grădinița „Troița” și Școala Gimnazială „Sfântul Antim Ivireanul” din orașul de pe Bega.

A investi pentru propriii copii așezând la temelia pregătirii lor principii de viață mântuitoare este, cu certitudine, garanția că provocările viitorului nu mai pot fi surprinzătoare, distorsionante, amăgitoare, distructive și rătăcitoare pentru ei. Iată o formă de responsabilitate asumată de Biserică și de societatea civilă, în această răscruce a vremurilor, când criza generalizată și globalizarea răstoarnă valorile, minimalizează tradițiile, anulează identitatea națională și spirituală, nivelează conștiințele și-ncearcă să-L alunge pe Dumnezeu din existența oamenilor.

În cunoștință de cauză

În aceste zile, am vizitat la Timișoara un adevărat complex educațional în care copiii sunt pregătiți să înfrunte viitorul în cunoștință de cauză, nu haotic, cum din nefericire se întâmplă astăzi. Aici s-au înființat, din inițiativa unor părinți, mai întâi cu binecuvântarea Arhiepiscopiei Timișoarei, apoi și prin implicarea nemijlocită a acesteia, Grădinița „Troița” și Școala Gimnazială „Antim Ivireanul”.

Simpla enumerare a obiectivelor instituției denotă valoarea proiectului: valorificarea aptitudinilor și talentelor fiecărui copil ca personalitate unică, prin calitatea actului educativ; dezvoltarea capacității de învățare într-o atmosferă de încredere și armonie; pregătirea copiilor în lumina valorilor creștin-ortodoxe; dezvoltarea parteneriatului școală - familie - comunitate. Iar numele acestei școli capătă o semnificație deosebită în acest an, când în Biserica Ortodoxă Română este comemorat Sfântul Ierarh Antim Ivireanul.

„A fost opțiunea membrilor «Prologos» și a Arhiepiscopiei Timișoarei. Pe măsură ce trece timpul, ni se pare un nume bine ales, pentru că Sfântul Antim Ivireanul a reușit să învingă toate încercările vieții. De aceea este modelul cel mai bun pentru învă­ță­mântul nostru”, ne-a declarat doamna Adela Panait, directoarea instituției.

Școala are 125 de copii înscriși în cele șase clase, existând premise ca în viitor să funcționeze aici și un liceu.

„Noi vrem ca elevii noștri să aibă o educație spirituală ortodoxă. Dar școala este deschisă și copiilor aparținători altor confesiuni, care relaționează foarte bine cu cei ortodocși. Chiar fac parte din familia noastră. Programa de învățământ este aceeași ca în oricare altă școală de stat, noi punând un accent mai mare pe limbile germană și engleză. Diferența ar consta poate în faptul că ne ocupăm de copii și în ceea ce privește masa, igiena alimentară, odihna lor, și prin faptul că toate activitățile încep și se încheie cu rugăciune”, ne-a mai declarat doamna Adela Panait.

Activități și rezultate

La rându-i, doamna Ioana Popescu, directoarea de promovare a Asociației „Prologos”, ne-a prezentat multele, diversele activități și rezultate obținute de copiii care se pregătesc aici.

„Asociația «Prologos» suntem, de fapt, un grup de părinți care desfășurăm și alte proiecte pentru copii și tineri, precum campanii de informare pro-viață în școli, festivaluri cultural-sportive, con­ferințe pe teme duhovnicești, edu­caționale etc. Desfășurăm de asemenea proiectul «Părinți vrednici» și proiecte de filantropie. În 2009, am înființat Grădinița «Troița», deoarece ne-am dorit să avem o educație curată pentru copiii noștri și pentru cei din comunitate. Alături de parteneriatul «Pro­logos» cu Arhiepiscopia Timi­șoarei, în care fiecare contribuie egal la bugetul școlii, trebuie men­ționat și ajutorul primit de la Primăria municipiului, care ne-a pus la dispoziție acest spațiu. Prin activitățile extracurriculare, copiii din această școală învață bucuria de a cunoaște, capacitatea de a iubi, valorificarea talentelor, credința vie, curajul, perseve­rența, hărnicia, deprinderea cu munca și pregătirea temeinică. Iar rezultatele nu au întârziat să apară: locul I la Olimpiada de geografie, faza națională, succese similare la olimpiadele de limba română, geografie, biologie etc. la faza județeană; rezultate foarte bune și bune la concursurile «Cangurul», «Comper» și «Luminamath»; premiul I la Concursul național «Fii inteligent la matematică», apoi premii la cenaclurile literare la nivel de școală și județ, la concursurile de pictură, la concursul județean de colinde, în 2013, 2014 și 2015, la campionatele de șah județean, Cupa «Ghiocel», Cupa «1 Iunie», Cupa «Zilele educației», premiul I la concursurile de orientare turistică Cupa «Antim» și «Cupa Ghiocelului» ș.a.

Pe lângă acestea, desfășurăm anual «Zilele educației ortodoxe», la care participă peste 670 de copii, Cenaclul literar «Bucuria cuvântului», cu peste 300 de parti­cipanți, Concursul de pictură pe sticlă «Icoana - fereastră spre cer», cu peste 50 de participanți, multe din ele ajunse la a doua, a patra și chiar a șasea ediție. Adăugăm acestora albumele muzicale «Ciuș-ciuș măgăruș», «Ce Soare răsare!» și filmul documentar despre importanța muzicii în dezvoltarea copilului, «Pui de cerb», revista «Bucuria copiilor» etc. Am sus­ținut până acum șase concerte la Filarmonică! La toate activitățile, copiii primesc premii. «Ziua Por­ților deschise» este o altă iniția­tivă care se organizează în fiecare an în luna februarie. În cadrul acesteia, desfășurăm câteva ateliere (de caligrafie, pentru copii din afara școlii, viețile sfinților, pictură de icoane, șah, cor, instrumente muzicale - liră, fluier, xilofon - inclusiv pentru copiii de grădiniță), limba engleză, experimente etc.”, ne spune doamna Popescu.

Așezare și maturitate

După ce am vizitat școala și grădinița, am dorit să aflăm ce s-a schimbat în comportamentul copiilor care frecventează școala aceasta. „Au o altă așezare și o altă maturitate. Ne-o spun dascălii din alte școli. Copiii noștri se roagă și-și ajută mai mult semenii. Comunitatea lor a creat, de la sine, și o comunitate a părinților, care are acum un cor al ei, ca reacție la ce fac copiii lor, împreună cu care concertează la evenimente. E ceva inedit pentru Timișoara. Sunt și alte exemple de implicare a părinților în viața comunității. Proiectul nostru este o alternativă sănătoasă la ce se întâmplă în jur. Avem foarte multe lucruri pe care noi le învățăm, foarte multe cărora le facem față mai greu. Dar nu puține sunt situațiile în care membrii familiilor învață de la copiii lor din școală sau de la grădiniță să se roage. Iar dascălii noștri trebuie să fie modele. Prin aceste modele putem să formăm copiii”, concluzionează doamna Ioana Popescu.


Galerie foto:

Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!