Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 08 Mai 2009

Omoforul (omoforion - de la omos â umăr şi fero â a purta; lat. humerale, pallium) este o piesă vestimentară liturgică, specifică arhiereilor.

Omoforul este o fâşie lungă, care se pune pe umeri împrejurul gâtului, iar cele două capete se lasă pe piept. La mijloc, în dreptul gâtului, este brodată o iconiţă (medalion) cu chipul Mântuitorului. După lungime, omoforul este mare şi mic. Omoforul mare se pune la începutul Liturghiei până la Apostol, când se scoate şi se înlocuieşte cu omoforul mic (mai uşor de purtat) cu care rămâne tot restul slujbei. La îmbrăcarea omoforului se rosteşte de către diacon formula: „Pe umeri ai luat, Hristoase, firea noastră cea rătăcită şi, înălţându-Te ai adus-o pe ea lui Dumnezeu Tatăl“ (cf. Luca 15, 4-5) (v. Cartea de slujbă Arhieraticon).

Despre originea omoforului mai mulţi cercetători cred că omoforul arhieresc este continuarea acelui veşmânt purtat de arhiereii Legii Vechi în timpul slujirii la Cortul Sfânt şi la Templu, numit efod sau umerar.

În Răsărit, omoforul a fost purtat de la început de către toţi arhiereii, fiind dăruit de împăraţi şi considerat drept simbol al demnităţii episcopale (cel mai ales veşmânt, cum îl numeşte Sfântul Simeon al Tesalonicului). Culoarea omoforului a fost de la început albă, apoi la fel cu aceea a sacosului (Liturgica generală, Bucureşti, ediţia a II-a, 1993). Omoforul şi cârja arhierească sunt semnele puterii arhiereşti în Biserică.