Un public numeros a participat, la sfârșitul săptămânii trecute, la conferința susținută în cadrul Romanian Creative Week (RCW) de la Iași de Ioan Stanomir, critic literar, publicist și politolog, profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității București. Intitulată „Rusia și noi” și axată pe un subiect fierbinte al momentului, aceasta a deschis seria de conferințe organizată la RCW sub genericul „Conferințele creativității”, care a mai inclus un dialog-dezbatere între Andrei Pleșu și Vasile Bănescu și o conferință susținută de Horia-Roman Patapievici.
Retrospectivă Romulus Ladea
La Muzeul Național de Artă al României (MNAR) se află deschisă, până în 4 ianuarie 2024, expoziția creatorului școlii de sculptură clujene, Romulus Ladea (1901-1970). În viziunea curatoarei Judit Balint, expoziția prezintă o selecție a celor mai importante lucrări ale artistului, provenind din patrimoniul mai multor muzee din țară și din colecții particulare, la care se adaugă fotografii și documente. Sculptorul s-a impus în istoria artei românești printr-o viziune modernistă și adoptarea unui limbaj sculptural original extras din tradiția populară locală, din lecția maeștrilor clasici și din tendințele sculpturii europene interbelice, fără a fi tributar nici unei influențe, deși a studiat la Paris și a lucrat în atelierul lui Constantin Brâncuși, din Montparnasse.
Cu vocație de mentor, Romulus Ladea a avut o contribuție importantă la dezvoltarea învățământului superior de artă din Transilvania, unde a fost profesor, cu intermitențe, încă de la înființare și până în anul 1966. Artistul a atras în jurul său scriitori și artiști, constituind la Timișoara un cenaclu informal care se întrunea la cafeneaua „Spieluhr”. În semn de prețuire, liceul de arte plastice din Cluj-Napoca îi poartă numele, arată site-ul mnar.ro. Cele 33 de sculpturi, prezentate într-o scenografie impecabilă în cadrul expoziţiei, evidențiază evoluția stilistică a sculptorului, precum și principalele teme abordate.