Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Ghid privind siguranţa copiilor şi adolescenţilor în mediul online

Ghid privind siguranţa copiilor şi adolescenţilor în mediul online

Galerie foto (4) Galerie foto (4) Educaţie și Cultură
Un articol de: Raluca Brodner - 13 Decembrie 2017

Tehnologia digitală are o influență tot mai mare în lumea în care trăim. Un studiu UNICEF, la nivel mondial, arată că un utilizator de internet din trei este copil sau adolescent sub 18 ani. În acest context, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI), în colaborare cu Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), a lansat un ghid pentru părinți și educatori referitor la sigu­ranţa copiilor şi adolescenţilor în spaţiul virtual.

Din ghidul pentru părinţi şi educatori, intitulat „Primii paşi în siguranţă în viaţa digitală”, reiese că pentru a-i ajuta pe copii şi adolescenţi să facă faţă pericolelor virtuale sunt necesare: informarea asupra ameninţărilor online în general, dar mai ales cele orientate către tineri; informarea cu privire la abilitățile necesare adulţilor şi copiilor pentru evitarea pericolelor; alegerea celor mai potrivite metode de a transmite copiilor informaţiile necesare care să genereze un comportament adecvat în mediul online. Din același ghid aflăm și câteva sfaturi pentru a-i proteja pe copii: părinţii să iniţieze comunicarea și dialogul deschis pe teme legate de spaţiul online şi dificultăţile întâlnite; utilizarea de programe de control parental şi securizarea dispozitivelor şi conturilor utilizate de cei tineri pe internet; adulţii trebuie să înţeleagă modul în care sunt utilizate platformele preferate de copiii lor.

Referitor la publicarea de informaţii în lumea virtuală, este bine de reţinut faptul că civismul și morala sunt valabile și online; faptele comise prin intermediul internetului lasă urme, unele atrag răspunderea penală şi făptuitorii pot fi identificați; similar vieții reale, ne protejăm și online persoana, bunurile și nu dăm informații despre noi necunos­cuților. Câteva măsuri minime de precauție pentru cei vulnerabili: nu răspundem la provocări și îndemnuri de a comite fapte ile­gale sau care pot produce su­ferință cuiva; nu distribuim fotografii/video cu noi, familia, lo­cu­ința sau bunurile; cântărim posibilele consecințe negative îna­inte de a acționa online; anun­țăm părinții despre faptele negative observate; limităm accesul publicului la profilurile și conturile noastre.

Riscuri și măsuri de precauție

Ghidul atenţionează și asupra accesării de conţinut interzis sau impropriu vârstei, deoarece expunerea la aceste tipuri de infor­mații are consecințe negative asupra dezvoltării psiho-emoțio­nale a copiilor; accesarea, descărcarea, vizualizarea și distribuirea de materiale indecente cu minori constituie infracțiune; dispozitivele mobile cu acces la internet favorizează accesul necontrolat al materialelor promiscue. Măsuri minime de precauție: dialogul cu copiii este esențial în înțelegerea pericolelor și a con­secințelor; dispozitivele mobile date copiilor trebuie în prealabil limitate ca acces prin crearea unui cont de utilizator special; este recomandată instalarea de aplicații de control parental; calculatorul „de acasă” trebuie amplasat în zonă vizibilă.

La capitolul „Riscuri privind relaţionarea online a copiilor” apar observaţiile: persoane adulte îşi pot crea profiluri de copil pentru a intra în relaţie cu minori în scopul exploatării acestora; sexting este forma de exploatare prin şantajarea minorului cu publicarea de poze indecente ale acestuia; hărţuirea online (cyber-bullying) compromite emoţional victimele, copiii putând fi atât victime, cât şi făptuitori. Măsuri minime de precauţie: nu răspundem cererilor de prietenie şi mesajelor de la necunoscuţi; nu ne întâlnim cu persoane „cunoscute prin internet”; nu trimitem poze compromiţătoare nimănui; nu ne angajăm în defăimarea nimănui pe internet; cerem ajutorul părinţilor şi semnalăm situaţiile întâlnite.

De asemenea, adulţii sunt îndemnaţi să ia câteva măsuri de protecţie cu caracter tehnic: utilizarea setărilor de siguranță pentru youtube, pentru a limita accesul la conținut neadecvat; cei mici trebuie ajutaţi în stabilirea termenilor de confiden­țialitate la profilurile de pe rețelele sociale; instalarea programelor antivirus pe calculator și pe dispozitivele mobile; crearea de conturi separate de utilizator pentru copii pe calculator și pe dispozitivele mobile; securizarea sistemelor de jocuri ce permit conectarea online; instalarea de browsere și utilizarea motoarelor de căutare sigure pentru copii; utilizarea programelor de control parental.

„Timpul pierdut în faţa calculatorului nu se mai întoarce”

„Dacă m-ai întreba pe mine ce este copilăria, aş spune că este cea mai frumoasă perioadă a vieţii, vremea în care nu trebuie să-ţi faci griji pentru ce va aduce ziua de mâine. În timp ce mă jucam pe calculator, am constatat că şi eu şi majorita­tea copiilor de astăzi preferăm să ne jucăm într-o lume virtuală decât să ne petrecem timpul cu ceilalţi copii. Înaintea dezvoltării tehnologiei, copilăria era perioa­da în care totul era posibil, dacă aveai o imaginaţie bogată şi puteai să devii orice voiai tu.

Cu toţii, când aveam 5 ani, ne-am imaginat măcar o dată că suntem prinţese într-un castel, cavaleri sau muschetari şi credeam că suntem la fel cu personajele noastre preferate din cărţi sau din desene animate. Mi-am luat privirea de la ecranul luminat şi m-am uitat pe fereastră. Desenele din cretă pe care le-am făcut pe asfaltul din faţa porţii au fost şterse de ploaie. Mi-am promis că atunci când voi fi mare o să-i învăţ pe cei mici de lângă mine că tim­pul pierdut în faţa calculatorului nu se mai întoarce.” (Lorena Condei, 14 ani, elevă la Şcoala „Scarlat Longhin”, comuna Doftana, judeţul Bacău)

Citeşte mai multe despre:   adolescent  -   copil  -   online  -   UNICEF