Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCXCVI): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XIX)

Istoria creştinismului (MCCXCVI): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XIX)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 22 August 2009

Reformele bisericeşti iniţiate de arhiepiscopul Antonie Socotov (1858-1871) au fost continuate de Pavel Lebedev (1871-1882), considerat cel mai de seamă ierarh rus din Basarabia, reprezentant tipic al naţionalismului rusesc. Acesta a contribuit mult la rusificarea Basarabiei. Astfel, la recomandarea arhiepiscopului Pavel Lebedev, preoţii români (şi chiar străini) care studiaseră la Seminariile din Huşi, Iaşi sau Ismail au fost menţinuţi, dar cu obligaţia ca în decurs de doi ani să înveţe limba rusă. Pentru predarea Religiei în şcolile primare din judeţele Bolgrad, Cahul şi Ismail, din sudul Basarabiei - în limba rusă, fireşte - au fost numite absolvente ale Şcolii Eparhiale din Chişinău. Seminarul român din Ismail a fost desfiinţat. Deci, în ultimele patru decenii ale secolului al XIX-lea au avut loc schimbări majore în eparhie. În ce priveşte parohiile, întrucât se urmărea ca, de acum înainte, ele să devină un factor activ în viaţa Bisericii, în 1867 s-a dat o lege privind înlăturarea sistemului de numire în parohii a descendenţilor unui preot decedat sau reţinerea parohiei până la majoratul acestora; s-a anulat, de asemenea, îndatorirea ce revenea preoţilor în funcţie de a da o parte din venituri pentru descendenţii altora. De acum înainte, episcopul avea dreptul la numire într-o parohie a candidatului pe care-l considera cel mai pregătit. Printr-o altă lege, din 1869, se prevedea că fiii preoţilor, diaconilor şi cântăreţilor nu mai aparţineau „tagmei duhovniceşti“ şi, ca atare, erau liberi să-şi aleagă orice profesiune, fără să fie scutiţi de dări sau de serviciul militar. În felul acesta, preoţimea înceta să mai fie o clasă aparte, inaccesibilă pentru elemente din alte pături sociale (totuşi, la primirea în şcolile duhovniceşti, erau preferaţi fiii de clerici).