Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCLXIV): Românii ortodocşi din afara graniţelor ţării (I)

Istoria creştinismului (MCLXIV): Românii ortodocşi din afara graniţelor ţării (I)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 10 Ianuarie 2009

Cea mai mare comunitate de români ortodocşi aflată în afara graniţelor României se află în Basarabia. După Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, cum era şi firesc, s-au produs schimbări şi în organizarea Bisericii Ortodoxe Române. Autocefală din 1885, Biserica Ortodoxă Română a fost ridicată la rang de Patriarhie în anul 1925. Din componenţa ei făcea parte şi Biserica Ortodoxă din Basarabia. În 1928, arhiepiscopul Chişinăului, Gurie Grosu, a fost ridicat la rangul de Mitropolit al Basarabiei. Noua Mitropolie avea trei eparhii: Arhiepiscopia Chişinăului, Episcopia Cetatea Alba - Ismail şi Episcopia Hotin - Bălţi. Dintre realizările din acest timp a Mitropoliei Basarabiei merită să fie amintite în primul rând instituţiile de învăţământ teologic: Facultatea de Teologie din Chişinău (înfiinţată în 1926 ca parte a Universităţii din Iaşi, care a avut profesori celebri, precum Nichifor Crainic, Gala Galaction ş.a.), Seminarul Teologic, Şcoala Eparhială de Fete, Şcoala Spirituală de Băieţi din Ismail ş.a. În urma ultimatumului din 26 iunie 1940 şi a intrării Armatei Sovietice în Basarabia la 28 iunie 1940, bisericile şi mănăstirile din Basarabia au fost închise, transformate în depozite, spitale, cazărmi militare sau „case de odihnă“. Mitropolia Basarabiei, cu Consiliul Eparhial şi Casa Eparhială, a fost declarată Casa Armatei Roşii. Până în 1941, când autorităţile române au revenit în Basarabia, fuseseră devastate sau distruse peste 200 de biserici şi mănăstiri, preoţii şi călugării ucişi sau deportaţi în număr foarte mare, iar bisericile şi mănăstirile - dărâmate sau secularizate. Mitropolia Basarabiei a fost desfiinţată, iar în locul ei a fost organizată o Episcopie (mai târziu Arhiepiscopie), sub jurisdicţia canonică a Patriarhiei Moscovei. Ierarhii numiţi au fost de origine rusă, iar Episcopiile Cetatea Albă (Ismail) şi Hotin (Bălţi) au fost desfiinţate.