Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MVI): Cultura şi teologia protestantă după primul război mondial (II)

Istoria creştinismului (MVI): Cultura şi teologia protestantă după primul război mondial (II)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 01 Iulie 2008

După Primul Război Mondial, a luat naştere o nouă teologie, aşa-numita „teologie dialectică“ sau „teologia crizei“, care s-a străduit să scoată în evidenţă ideea că pe Dumnezeu nu-L putem cunoaşte în mod istoric, nici speculativ, nici descriptiv, ci numai stând „cu frică şi cu cutremur“ înaintea Lui, într-o poziţie de criză, de conştiinţă a păcătoşeniei noastre. Cel mai cunoscut reprezentant al teologiei dialectice este Karl Barth (1886-1968), care punea în centrul teologiei sale teocentrismul şi puterea cuvântului lui Dumnezeu. Alături de Barth, un alt reprezentant de seamă a protestantismului a fost Fr. Gogarten († 1967), profesor la Jena, renumit prin operele sale: „Decizia religioasă“ (Jena, 1921), „Despre credinţă şi Revelaţie“ (Jena, 1923), „Cred într-Unul Dumnezeu întreit“ (Jena, 1926), „Credinţă şi realitate“ (Jena, 1928) ş.a. În 1932, după ani întregi de criză economică aşa cum nu se mai întâlnise până atunci în istorie, Friedrich Gogarten încerca, în tratatul său de „Etică politică“, să articuleze logica socialului, cu care lumea modernă şi, cu precădere, Biserica se vedea acut confruntată. Problema socială în epoca modernă nu era nouă. Încă din prima parte a secolul al XIX-lea, ea se făcuse simţită, iar reacţia Bisericii fusese promptă. În secolul al XX-lea, această problemă socială capătă, în opinia lui Gogarten, dimensiuni nemaiîntâlnite: „O putere anonimă, difuză, o putere care, înainte de toate, nu se lasă trasă la răspundere, a pus stăpânire pe oameni şi le-a impus legile ei. Este o putere care, în timp ce îi sileşte pe aceştia să intre în stăpânirea ei, nu se îngrijeşte de nimic dintre cele ce sunt specific omeneşti. Pentru ea, valorile specifice ale umanităţii nu mai subzistă. Ea se arată a fi indiferentă faţă de legăturile dintre oameni, inerente naturii umane. Pe aceştia, ea nu-i (re)cunoaşte şi nici nu-i tolerează. Căci ea nu-l cunoaşte pe om decât ca purtător şi posesor al unei forţe de muncă invariabile. Sau, mai precis: ea nu-l recunoaşte nicidecum pe aceasta ca om, ci doar ca forţă de muncă“.