Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Maica Patricia Ecaterina Codău între încercările duhovniceşti şi persecuţia comunistă (II)

Maica Patricia Ecaterina Codău între încercările duhovniceşti şi persecuţia comunistă (II)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 11 August 2017

În mai 1955, maica Patricia este chemată de Episcopul Andrei Magieru la Arad. Chiriarhul Aradului intenţiona redeschiderea Mănăstirii Gai. Maica Patricia şi-a luat ascultarea în serios, luptând şi reuşind în justiţie pentru recuperarea unor bunuri funciare (aproximativ 10 ha). Având sprijinul Episcopului Andrei şi al vicarului, preotul Gheorghe Liţiu, maica Patricia a reutilat mănăstirea cu lucruri provenite de la foste instituţii de învăţământ eparhiale, Institutul diecezan şi Academia teologică, cu utilaje necesare unei gospodării agricole şi a reuşit ridicarea unei obşti cu maici provenite din rândul ucenicelor şi al fostelor eleve. Înfiinţează o şcoală monahală, unde profesori erau vestiţi preoţi arădeni, precum Ilarion V. Felea, Petre Dehleanu și Tudor Demian.

În 1957 a primit vizita duhovnicească a Părintelui Cleopa Ilie. Activitatea cultural-spirituală desfăşurată la Mănăstirea Gai, marcată de catehizări individuale şi publice, conferinţe, concerte, slujbe la care participau numeroşi credincioşi şi prosperitatea economică de care se bucura acest aşezământ au atras atenţia organelor de represiune comuniste. În seara zilei de 21 aprilie 1959, ora 22:00, este arestată de Securitate, apoi anchetată la Securitatea din Timişoara. A fost acuzată de întreţinerea unor legături conspirative, pe linie legionară, precum slujbele care se săvârşeau la mănăstire, când ar fi fost pomeniţi legionari şi condamnaţi politici, precum Ilarion V. Felea, Bartolomeu Anania, Arsenie Papacioc, Sofian Boghiu (arestaţi de Securitate), sau de participare la „şedinţele organizaţiei interzise ale Oastei Domnului”.

O tundere în monahism săvârşită la 8 noiembrie 1956, la Gai, de către Episcopul Andrei şi alţi clerici, precum profesorul I. V. Felea (iniţial programată pentru 14 octombrie), a fost considerată de anchetatori „slujbă legionară”. Spovedaniile făcute de ieromonahul Iov Volănescu au fost considerate „întâlniri legionare”. În realitate, maica Patricia era vinovată pentru două mari fapte: crearea unui focar de spiritualitate lângă oraşul Arad şi, prin prosperitatea economică de care se bucura Mănăstirea Gai, pentru eşecul procesului de colectivizare din zonă. Alături de ea au fost arestaţi maica Maria Izdrăilă, de la aceeaşi mănăstire, monahii Iov Volănescu şi Irineu Lupei de la Hodoş-Bodrog şi trei laici care ajutaseră la refacerea aşezământului de la Gai.

Arestarea stareţei a declanşat desfiinţarea Mănăstirii Gai de către autorităţile comuniste. La percheziţiile care i s-au făcut la mănăstire, în număr de trei, i s-au confiscat „bijuteriile”, adică crucea cu lanţ de argint de stavroforă şi câteva cărţi „duşmănoase”. La proces nu a recunoscut declaraţiile consemnate de anchetatori conform scenariului Securităţii. Prin Sentinţa nr. 532 din 22 octombrie 1959 a Tribunalului Militar Timişoara a fost condamnată la 15 ani muncă silnică, pentru delictul de „uneltire contra ordinii sociale”.

A cunoscut închisorile de la Timişoara, Arad (1959 şi octombrie 1960), Jilava (februarie 1960 şi iunie 1964), Miercurea Ciuc (februarie 1960 şi iunie 1964) şi Oradea (octombrie 1962). În perioada detenţiei a muncit „peste normă”, încât în iunie 1961 a devenit „inaptă pentru muncă”. La 27 iulie 1964 a fost eliberată de la Jilava. I s-a interzis să revină în monahism şi chiar să poarte „haine negre”. A lucrat pe un post de contabil la OCL Arad, până în 1969, când s-a pensionat pe caz de boală, apoi pentru limită de vârstă. În 1974 a fost „recuperată” de către Mitropolitul Nicolae Corneanu al Banatului, care a numit-o administrator al Centrului eparhial. A avut preocupări teologice, scriind acatiste şi diverse studii privind monahismul românesc. A fost urmărită de Securitate şi şicanată permanent de către împuternicitul de la Culte. La 18 aprilie 2013, maica Patricia Codău a trecut la cele veșnice.