Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Cinstind crucea, Îl cinstim pe Hristos!

Cinstind crucea, Îl cinstim pe Hristos!

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Nicolae Stoia - 11 Martie 2015

Numai cei năpădiţi de negativism în­drăz­nesc să spu­nă că cinstirea cru­cii este idolatrie. Şi stă­ru­ind în a spune aşa, contrazic ce­ea ce afirmă cu limpezime în­săşi Sfânta Scriptură, că adică „cru­cea este puterea lui Dum­nezeu“ (1 Co. 1, 18). Şi totodată nea­gă ceea ce dovedeşte rotun­ji­­mea celor două mii de ani de tră­ire creştină.

Pornind de la aceste premi­se, o elementară corectitudine, de bun-simţ, cere câteva lă­mu­riri atât de ordin biblic, cât şi de logică. Mai întâi de toate e ne­cesar să spunem că între cru­ce şi idol, ca într-o nefi­reas­că împletire a lor, există o deo­se­bire de substanţă. Deoarece ido­lul nu are suport în realita­te, în schimb crucea vorbeşte des­pre un eveniment ţinând de spe­cia concretului istoric, anu­me răstignirea lui Iisus pentru mân­tuirea lumii.

Iar din această deosebire decurge şi impactul pe care ele îl au asupra noastră sub aspect com­portamental. Căci dacă cru­cea ne înalţă mintea şi su­fle­­tul la Dumnezeu, idolul are e­fecte din cele mai degradante. Ca în episodul cu „viţelul de aur căruia evreii i-au adus ar­deri de tot. Apoi au şezut de au mân­cat şi au băut şi pe urmă au jucat“ (Ieşire 32, 4-6). Şi din pri­cina unor asemenea răstăl­mă­ciri şi rătăciri neghioabe Dum­nezeu le-a poruncit „să nu-şi facă chip cioplit şi nici vreo asemănare cu ceva din câ­te sunt în cer, sus, ori din câte sunt pe pământ, jos, ori din câte sunt în apele de sub pă­mânt. Să nu se închine lor şi nici să le slu­jească!“ (Ieşire 20, 4-5).

În detrimentul acestei po­runci, există în Vechiul Tes­ta­ment un episod care, cum­pă­nin­du-se pe muchia de cuţit a sa­crilegiului, mai-mai că pare un îndemn la idolatrie. Şi încă u­nul venind chiar din partea lui Dumnezeu. Pentru că El În­suşi, de parcă alt mai potrivit mijloc de scăpare nu ar fi fost, i-a poruncit lui Moise „să facă un şarpe şi să-l pună pe un stâlp; şi va fi că tot omul atins de muşcătura şerpească, de se va uita la el, va trăi. Şi a făcut Moi­se un şarpe de aramă apoi l-a pus pe un stâlp; şi când un şar­pe muşca vreun om, acela pri­vea la şarpele cel de aramă şi trăia“ (Numeri 21, 8-9). Tâl­cul acestei întâmplări ni-l dez­vă­luie Iisus spunând că a fost o an­ticipare a înălţării Sale pe cru­ce, „ca tot cel care crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veş­nică“ (In. 3, 15).

Asupra sensului ei a stăruit şi Sfântul Ioan Hrisostom într-o Omilie la statui, spunând că „şar­pele a preînchipuit taina cru­cii. Şi ce a dorit Dumnezeu să spună prin aceasta? Anume că, precum atunci şarpele de a­ra­mă a fost spânzurat pe lemn, pen­tru a curma muşcătura şer­pi­lor, tot astfel Iisus, Cel lipsit de păcat, a fost răstignit pe cru­ce ca să pună capăt lucrării demonilor“.

Dar dacă la porunca dată de Dum­nezeu lui Moise „să facă un şarpe de aramă“ (Numeri 21, 8) o adăugăm pe cea prin ca­re i-a spus „să facă doi heruvimi de aur“ (Ieşire 25, 18) şi a­poi le punem faţă-n faţă cu cea prin care tot El i-a spus lui Moi­se, şi prin el întregului norod evreu, „să nu-şi facă chip cioplit“ (Iş. 20, 4), aproape că ne vi­ne să spunem că Dumnezeu, „la Care nu există schimbare sau umbră de mutare“ (Iac. 1, 17), Se contrazice. Singura ieşi­re din paradoxul unei asemenea situaţii „este aceea de a şti da­că fiinţele şi lucrurile de care ne folosim sunt pentru noi uşi ca­re ne duc spre Dumnezeu sau o­glinzi care ne întorc spre noi în­şine“ (G. Marcel). Sau, alt­min­­teri spus, Dumnezeu inter­zi­ce închinarea la idoli şi toto­da­­tă doreşte să cinstim lucru­ri­le sfinte, cum sunt icoana şi cru­cea, „pentru ca prin mijlo­ci­rea lor să urcăm cu mintea şi cu sufletul la El“ (Sfântul Ioan Damaschin).

Cinstirea crucii este şi un răs­puns la trebuinţa omeneas­că de a opera cu noţiuni concre­te şi de aceea „refuzul ei trans­for­­mă creştinismul într-o teorie ab­stractă“ (L. Uspenski). Alt­min­teri, un creştin ortodox au­ten­­tic „nu va cinsti niciodată ma­teria crucii - să nu fie! -, ci cru­cea ca simbol al lui Hristos. Iar acolo unde se află semnul Lui, acolo Se află şi El de faţă“ (Sfân­tul Ioan Damaschin). Ve­nind să întărească cele de mai sus, Sfântul Teodor Studitul, con­fruntat la vremea sa cu a­se­me­nea aspecte delicate, a pus de­getul pe rană şi, în chipul cel mai lămuritor cu putinţă, le-a răs­puns împotrivitorilor crucii că „nu substanţa ei e venerată, ci efigia prototipului închipuită pe ea ca o pecete“.

Celor care, din motive numai de ei ştiute, resping crucea şi făgăduinţele de mare belşug spi­ritual pe care ni le oferă, dân­du-se cu sârguinţă amăgirii de a spune că nu este decât un chip cioplit, un lemn prin care s-a pronunţat blestemul osândei la moarte, le amintim că ea a fost sfinţită de sângele lui Iisus. Iar Scriptura porunceşte, şi nu avem cum să nu-i dăm cre­zare, „ca pe cele pe care le-a cu­răţit Dumnezeu, tu să nu le nu­meşti spurcate!“ (FA 10, 15). Alt­minteri, ce I-am putea răs­pun­de lui Dumnezeu Care, în do­rinţa de a ni se adresa, ţine sea­ma de rosturile condiţiei noas­tre trupeşti? Şi ca atare El în­găduie să ne folosim de anu­mi­­te forme materiale, pentru ca, prin mijlocirea lor, să ur­căm cu mintea şi sufletul la El? În­să oricum am privi-o, crucea ră­mâne cea mai răvăşitoare do­­va­dă „a nebuniei lui Dum­nezeu, cea mai înţeleaptă decât oa­menii şi a slăbiciunii lui Dum­nezeu mai puternică decât oamenii“ (1 Co. 1, 25).