Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Reduceri false, mai ales în comerţul online

Reduceri false, mai ales în comerţul online

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 07 Mai 2018

În foarte multe cazuri, redu­cerile anunţate de Black Friday nu au fost reduceri speciale, a declarat preşedin­tele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, aceasta fiind concluzia unei anchete sectoriale privind comerţul electronic. Consiliul Concu­ren­ţei a mai constatat că în cazul a aproximativ 29% din­tre produsele monitorizate, de Black Friday 2017, preţul anunţat ca redus era chiar mai mare decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile.

Comercianţii online nu respectă legislaţia în domeniu în cadrul campaniilor de reduceri. Aceasta este concluzia unei anchete sectoriale a Consiliului Concurenţei privind comerţul electronic. „Ce am constatat noi este că preţurile care apar ca fiind reduceri semnificative faţă de preţul uzual nu sunt de fapt reduceri speciale pentru Black Friday. Sunt de multe ori preţuri care erau practicate deja de mai multe luni de comercianţi, deci asta este o situaţie des întâlnită. Legea spune că poţi să afişezi o promoţie dacă e o reducere a preţului pe care l-ai practicat în trecut. Dacă luni întregi ai avut promoţia aia, înseamnă în realitate că ceea ce apare ca promoţie e preţul normal şi nu faci de fapt nici o reducere”, a explicat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, citat de Agerpres.

El a precizat că instituţia pe care o conduce a trimis un raport în acest sens către Protecţia Consumatorului, care este abilitată legal să verifice respectarea le­gislaţiei, adică modul în care sunt informaţi consumatorii în privinţa preţurilor.

Ancheta autorităţii de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare „tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% dintre produsele monitorizate, potrivit unui comunicat al instituţiei. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.

Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% dintre produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile.

Astfel, din datele analizate, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformată.

„Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (ex. Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a le­gislaţiei în domeniu”, a declarat preşedintele Consiliului Concu­renței.

Ancheta sectorială a mai reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri este la preţuri promoţionale pe durate lungi de timp (chiar peste 75% din timp), iar preţurile practicate cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor promoţii. Ca urmare, Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor.

Consiliul Concurenţei mai susţine că sursa principală a reducerilor de preţuri constă în negocierea unor discounturi importante cu furnizorii. Acest lucru adânceşte şi mai mult barierele existente ­între retailerii mari şi cei cu o poziţie de piaţă nesemnificativă.

În urma anchetei, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi a preţului practicat în ultimele 30 de zile.